Castle - Deal Thy Fate

Castle - Deal Thy Fate

Label : Ripple Music | Archiveer onder heavy / power metal

Bart M. : Het vijfde album van het Amerikaanse duo Castle heet 'Deal Thy Fate' en het is een interessante plaat. Ik had me enigszins vergist toen ik hem opzette omdat de band in de bijgaande mail werd geïntroduceerd als "heavy metal doomsters". Het doom-gedeelte wekt bepaalde verwachtingen bij mij en alhoewel Castle allesbehalve standaard is, is er zo goed als geen doom te bekennen in hun stijl van heavy metal.

Wat we krijgen is lekkere, stevige metal in een eigenaardig jasje. Dat eigenaardige is niet heel erg duidelijk uit te leggen, maar de muziek zit boordevol fijne riffs, vertoont erg avontuurlijke wendingen, is op momenten erg zwaar en wisselt deze stevige riffs af met geweldig solowerk op gitaar - niet per se solo's maar een hoek hier en een loopje daar. Dit alles voorzien van een donker ondertoontje. Soms echter lijkt het alsof ze zoveel ideeën in één nummer willen stoppen dat het net te veel wordt en komt het geheel ietwat onsamenhangend en chaotisch over.

Dat de band fan is van Black Sabbath, daar maken ze geen geheim van en kan alleen maar gewaardeerd worden. Zo wordt er in openingstrack 'Can't Escape The Evil' gerefereerd naar 'Behind The Wall Of Sleep' en klinkt het nummer 'Haunted' hier en daar als 'Megalomania'. Dat hoor je trouwens het hele album door: stukjes die doen denken aan de muziek van bands die ondertussen een heldenstatus hebben bereikt. En ik denk dat dat misschien hetgeen is dat Castle net even anders maakt dan de dertien in een dozijn metalbands. Castle combineert precies de juiste klassieke elementen met de overdonderende kracht van heavy metal. Deze melodieën blijven moeiteloos hangen in je hoofd.