Absolva - Defiance

Absolva - Defiance

Label : Rocksector Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Henk : Dit vijfde album van Absolva ‘Defiance’ is in 2017 al op cd verschenen en beleeft nu zijn vinyl release. Dit in het kader van de Europese tour die in Oktober en November zal plaats vinden. Absolva is dan te zien in onder meer Amsterdam (als special guest bij het Michael Schenker Fest), Geleen en Leiden. De eerdere albums van de band zijn mij ontgaan vandaar dat ‘Defiance’ een eerste kennismaking is. In de band vinden we de gebroeders Luke en Chris Appleton waarvan de eerste bekend is van Iced Earth en de tweede van Blaze Bayley. Drummer Martin McNee en Bassist Karl Schramm die de band complementeren zijn naast Absolva ook in dienst van de heer Bayley. Een ervaren gezelschap dus.

De vraag is natuurlijk of dit een goed resultaat oplevert en afgaande op dit album kan daar een positief antwoord op gegeven worden. De moderne heavy metal met hier en daar wat power metal invloeden is niet heel erg origineel maar wel prima uitgevoerd. Waar de andere werkgevers van de heren als referentie genoemd kunnen worden is Mystic Prophecy een andere naam die mij te binnen schiet bij het luisteren naar ‘Defiance’. Luister maar eens naar ‘Fistful Of Hate’ en het snelle ‘Never Be The Same’. Het album is daarnaast voorzien van een meer dan prima geluid waarbij vooral de naturel sound van de drums erg opvalt. ‘Alarms’ halverwege het album is een beetje een dissonant ten opzichte van de rest van het materiaal maar daarna herstelt de band zich prima met het sfeervolle akoestische ‘Connections’. Vanaf ‘Midnight Screams’ is het dan rechtdoor naar de finish. ‘Life And Death’ valt nog op doordat het zo vanaf de eerste twee albums van Bon Jovi had kunnen komen. Zelfs qua zang heeft Chris hier wel wat weg van Jon Bon Jovi. Het afsluitende ‘Reflection’ refereert dan wat aan Iron Maiden ten tijde van ‘Fear Of The Dark’. Absolva pakt eigenlijk overal wel iets vandaan en weet daar een meer dan geslaagd eigen geluid mee te creëren en dat levert een prima album op.

Meer informatie