Deadbird - III - The Forest Within The Tree

Label : 20 Buck Spin | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Tien jaar geleden verscheen de vorige plaat van Deadbird. Tien jaar geleden was ik net begonnen als medewerker van Lords of Metal en ‘Twilight Ritual’ was een van de eerste albums waar ik mijn tanden in mocht zetten. Dat was nog een hele kluif, zoveel weet ik nog, al was tien jaar later de voornaamste herinnering aan Deadbird de schitterende cover van de hand van John Dyer Baizley.

Er kan veel veranderen in tien jaar, ik weet er alles van. Ook voor Deadbird is er veel veranderd, maar toch ook weer niet zoveel dat de band onherkenbaar is. Het acht nummers tellende derde album ‘III: The Forest Within The Tree’ is op het eerste gehoor niet heel erg anders dan ‘Twilight Ritual’. Maar toch, de band heeft ook de nodige ontwikkelingen doorgemaakt. Verhuisd naar de hoofdstad van Arkansas, persoonswisselingen, tien jaar ouder geworden. Wat niet veranderd is, is de muzikale koers van de band. Nog steeds past Deadbird de tactiek van de verschroeide aarde toe met een licht ontvlambare mix van southern rock, sludge en Neurosis-meets-Mastodon achtige post metal. Maar het is allemaal wel wat melodieuzer en gedoseerder. Niet meer van dat onbesuisd erin vliegen, al ligt het tempo wel wat hoger. Je zou bijna denken dat de band volwassen is geworden, zeker na het rustige intro ‘The Singularity’ en de eerste vier à vijf minuten van ‘Luciferous Heart’. En dan, dan slaat toch ineens de vlam in de pan en vliegen de riffs je om de oren. Het belangrijkste verschil ten opzichte van ‘Twilight Ritual’ zijn de vocalen. Waren die eerst vooral ruig en gruizig, nu zijn er op papier zes (!) man die ‘vocals’ achter hun naam hebben staan. De afwisseling en de meerstemmigheid is een hele verbetering, al moet gezegd worden dat niet alle zangers even getalenteerd zijn.

Het is jammer dat in de tien jaar die zijn verstreken tussen de twee platen er niet meer dan vijf echte nummers en drie soort van intermezzo’s uitgeperst konden worden. Daar zullen ongetwijfeld goede redenen voor zijn, zo maakte gitarist Chuck Schaaf korte tijd deel uit van Pallbearer en dubbelen Christopher Terry (“CT”) en bassist Jeff Morgan in Rwake. Toch was er, gezien het lange rijpingsproces van dit album de hoop op meer en is het resultaat nu eigenlijk niet veel meer dan een uit de kluiten gewassen EP. Vergeleken met ‘Twilight Ritual’ (ook al niet echt een uithoudingsproef) is ‘III: The Forest Within The Tree’ niet een maar een heleboel stappen vooruit. Toegankelijker zonder al te veel concessies te doen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar Deadbird flikt het hem. Hoe, dat moet je natuurlijk zelf gewoon gaan horen.