Silver P. - Silver P

Silver P. - Silver P

Label : Red Cat Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Silver P is een solo project dat in januari 2017 gecreëerd werd door de Italiaanse gitarist Colombini Roberto Pugnale. De basis voor dit project waren een paar riffs die Roberto had verzameld en die langzamerhand uitgroeiden tot een aantal complete tracks. Drummer Antonio Inserillo werd gevraagd om eens te beluisteren of dit materiaal potentie had en hij adviseerde Roberto om de nummers in zijn studio op te gaan nemen. Er moest echter een passende zanger gezocht worden en die werd snel gevonden in Alex Jarusso, die voorheen actief was geweest in een aantal tribute bands. De line-up van de band werd gecompleteerd met het binnenhalen van bassist Alessandro Cola en niet veel later was de gelijknamige debuutplaat van Silver P een feit.

Op het album zijn een negental nummers te vinden, waarvan opener ‘The Deep Breath Before The Plunge’ een instrumentaal intro is, die stilistisch gezien gecategoriseerd kunnen worden als traditionele heavy metal met flitsend gitaarwerk en prima vocalen. Nummers als ‘Fields Of War’, ‘A Shade In Light’ en ‘Straight At The Heart’ zijn daar uitstekende voorbeelden van en zullen de traditionele metal liefhebber zeker kunnen bekoren. Met ‘Memories’ heeft men ook nog eens een fraaie ballad op de plaat geplaatst en dat zorgt voor de nodige variatie. Ik moet dan ook zeggen dat ik zeker positief verrast was na beluistering van deze debuutplaat, want mijn verwachtingspatroon lag niet erg hoog toen ik in eerste instantie de wat saaie cover en de enigszins vreemde bandnaam onder ogen kreeg. Zo zie je maar weer dat je niet op een eerste indruk af moet gaan. Als ik dan toch een klein puntje van kritiek zou moeten geven, zou dat de beperkte speelduur van de plaat zijn, want met een groot half uur is dat wat aan de magere kant. Maar liever een half uur goede kwaliteitsmuziek dan een album van een uur vol met vullers. En kwaliteit wordt door Silver P op deze debuutplaat zeker geleverd.