Meadow's End - Sojourn

Meadow's End - Sojourn

Label : Black Lion Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Sjak : Meadow’s End is een Zweedse symfonische death metal band, die in de vorm van ‘Ode To Quietus’ (uit 2010) en ‘The Sufferwell’ (uit 2014) reeds een tweetal full-length albums op de markt hebben gebracht. Hun derde werkstuk, deze ‘Sojourn’ dus, was oorspronkelijk al in 2016 verschenen en is nu door het Black Lion label opnieuw in omloop gebracht. De plaat bevat een twaalftal opnieuw opgenomen versies van nummers die de band in de periode tussen 1999 en 2006 heeft geschreven, aangevuld met een extra bonus-nummer genaamd ‘Everlasting’.

Als je de plaat zo eens beluistert, wordt al snel duidelijk dat de band weet hoe ze een goed nummer moeten schrijven en ook de uitvoering van hun materiaal is dik in orde. Men weet een prima balans te creëren tussen de fraaie, soms ingetogen piano- en keyboardpartijen enerzijds en de vette riffs anderzijds en dat zorgt er voor dat de dertien aanwezige nummers lekker wegluisteren. Ook op de zang van Johan Brandberg is niet veel aan te merken en daardoor zijn alle ingrediënten aanwezig voor een goede symfonische death metal plaat. Er zijn echter wel erg veel bands die zich tegenwoordig in dit genre begeven en daardoor zal het voor Meadow’s End wel lastig zijn op echt op te vallen, maar dat ze een erg degelijke plaat hebben gemaakt wordt na enige luisterbeurten wel duidelijk.

Voor mij zijn met name ‘Heathen’s Embrace’ (met viool-solo), ‘Amidst The Villains’, ‘All Of Them’ en ‘Forever Haven’ de positieve uitschieters van deze plaat, maar het dient te worden gezegd dat het kwaliteitsniveau redelijk consistent is. De epische bonus-track ‘Everlasting’ is ook zeer de moeite van het beluisteren waard en voegt zeker behoorlijk wat waarde toe aan het toch al sterke album. ‘Sojourn’ is daarom zeker aan te raden aan eenieder die death metal met behoorlijk wat symfonische elementen kan waarderen.