Cruadalach - Raised By Wolves

Cruadalach - Raised By Wolves

Label : 7hard | Archiveer onder pagan / folk metal

Koen W. : De Tsjechische folk metalband Cruadalach komt hier met hun derde album tevoorschijn. De band bestaat maar liefst uit acht leden waardoor je een rijk gevulde plaat te horen krijgt. Sinds hun ontstaan in 2009 hebben ze wel wat evolutie doorgaan. Het resultaat is dat ze tussen al die resem folk metalbands toch een tamelijk origineel geluid hebben kunnen ontwikkelen. Natuurlijk zijn er de typische folk instrumenten zoals viool, schalmei en nog wat fluit instrumenten. Op metalgebied wordt er nogal stevig gespeeld en staat alles heel dicht bij metalcore en punk. Hoofdzanger Petr Caisl heeft een hese schreeuwende stem en klinkt nogal energiek. Heel wat coupletten worden ingezongen door een heldere vrouwelijke zangstem waardoor je een mooi geheel krijgt. In tegenstelling tot heel wat andere genre genoten schrijven ze bij Cruadalach teksten met inhoud. Onderwerpen over menselijke problemen en relaties worden hier niet vermeden. Luister maar eens naar ‘Relationshit’ of ‘Homesick’. Op ‘Godwall Chant’ komt Brona Mika van Satisfucktion een stevig stuk mee grunten en zorgt Viktoria Surmova voor extra cleane vocals. Hun metalcore achtergrond komt het duidelijkste tot uiting in ‘Brave New Dawn’. Het vangt aan met een rappende zang die zich al gauw ontpopt tot een stevig stukje metalcore. In combinatie met strijkinstrumenten en de krachtige heldere zangstem van Eliska Kasprzyk laat de band hier een heel eigen identiteit horen. Eigenlijk is het enige minpunt aan dit album dat het maar zesendertig minuten duurt. Je verlangt echt wel naar meer. De Tsjechische folk metalband Cruadalach komt hier met hun derde album tevoorschijn. De band bestaat maar liefst uit acht leden waardoor je een rijk gevulde plaat te horen krijgt. Sinds hun ontstaan in 2009 hebben ze wel wat evolutie doorgaan. Het resultaat is dat ze tussen al die resem folk metalbands toch een tamelijk origineel geluid hebben kunnen ontwikkelen. Natuurlijk zijn er de typische folk instrumenten zoals viool, schalmei en nog wat fluit instrumenten. Op metalgebied wordt er nogal stevig gespeeld en staat alles heel dicht bij metalcore en punk. Hoofdzanger Petr Caisl heeft een hese schreeuwende stem en klinkt nogal energiek. Heel wat coupletten worden ingezongen door een heldere vrouwelijke zangstem waardoor je een mooi geheel krijgt. In tegenstelling tot heel wat andere genre genoten schrijven ze bij Cruadalach teksten met inhoud. Onderwerpen over menselijke problemen en relaties worden hier niet vermeden. Luister maar eens naar ‘Relationshit’ of ‘Homesick’. Op ‘Godwall Chant’ komt Brona Mika van Satisfucktion een stevig stuk mee grunten en zorgt Viktoria Surmova voor extra cleane vocals. Hun metalcore achtergrond komt het duidelijkste tot uiting in ‘Brave New Dawn’. Het vangt aan met een rappende zang die zich al gauw ontpopt tot een stevig stukje metalcore. In combinatie met strijkinstrumenten en de krachtige heldere zangstem van Eliska Kasprzyk laat de band hier een heel eigen identiteit horen. Eigenlijk is het enige minpunt aan dit album dat het maar zesendertig minuten duurt. Je verlangt echt wel naar meer.