Behemoth - I Loved You At Your Darkest

Behemoth - I Loved You At Your Darkest

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black metal

Vera : De geschiedenis van Behemoth is boeiend en aangrijpend. Na jarenlange voorvechters geweest te zijn voor de vrije meningsuiting in Polen, vonden zowel Behemoth als Vader in 2009 onderdak bij het machtige Nuclear Blast. Voor Behemoth betekende dit de release van het prachtige ’Evangelion’. Net toen de opruiende band in lucratiever vaarwater zat, diende hoofdman Nergal talrijke beproevingen te ondergaan om te genezen van leukemie. En dan was er ’The Satanist’ een bom van een plaat, die langzaam insijpelde in het geheugen van elke metalfan en uiteindelijk een klassieker werd, ondersteund door de vele integrale uitvoeringen live in een – geef toe – adembenemende setting. Het leek wel alsof Behemoth herrezen was als machinale kracht, hoog verheven boven het aardse wanneer dit schouwspel over je heen rolde.

Hoe schrijf je een opvolger voor een album dat wereldwijd alle deuren voor je geopend heeft? Dat is nu gebeurd – men heeft wijselijk de tijd genomen - en de titel ‘I Loved You At Your Darkest’ doet ons eerder denken aan de succesperiode van Type O’Negative dan aan de blasfemische oerkracht uit Polen, maar het blijkt een quote van Jezus te zijn, eens te meer zinspelend op het antireligieuze aspect. De bulderende kracht van de Polen – met naast Nergal (zang, gitaar) ook trouwe kompanen Orion (bas, zang) en drummer Inferno – blijft gehandhaafd in merendeel compacte handgranaten, maar anderzijds ook koren, symfonische lagen (17 koppig Pools orkest) en drie befaamde producers (Daniel Bergstrand, Matt Hyde, Tom Baker) waardoor het een Poolse/Amerikaanse onderneming werd. ‘I Loved You At Your Darkest’ is op en top Behemoth, maar toch weer anders. De zwartgeblakerde death metal heeft een injectie van melodieuze gitaarsolo’s gekregen, zodat de dynamiek eerder rockend is. In de intro ‘Solve’ scandeert een kinderkoor onheilige leuzen, waarna de gitaren slepend invallen. Dan breken alle demonen los in ‘Wolves Of Siberia’ en krijgt ‘God=Dog’ een extra bombastisch sausje met koorzang en de reprise van het opruiende kinderkoor. Een plechtig koor en zelfs een akoestisch intermezzo sieren het verder brutale ‘Ecclesia Diabolica Catholica’. Vervolgens is er een knappe kentering met het trage, doomachtige ‘Bartzabel’. Heel intens met deftige koorzang en trage gitaarsolo. De blasfemische rites gaan verder in de drie volgende tracks op volle kracht, met ultra strak spel en occulte mystiek, tot het langere ‘Havohej Pantocrator’ weer verrassend is, als een ‘Onze Vader’ op de barricaden. Hier doen de Polen zelfs aan Moonspell denken met een beklijvende compositie! Uiteraard staan de verleidingen van Satan eveneens centraal in de volgende tracks, om daar weer pompeus met orkestratie te eindigen met ‘Coagula’. Dit is een veelomvattend en indrukwekkend werkstuk om ‘The Satanist’ op een majestueuze wijze te vervolgen!