Holy Grove - Holy Grove

Holy Grove - Holy Grove

Label : Ripple Music | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Bart M. : Wat niet zo'n goed idee was, was om dit album na het werk bij thuiskomst om 23:30 op te zetten. Je moet dan toch rekening houden met de andere bewoners van het huis en dat betekent dat het volume een beetje aan de lage kant bleef hangen. Zonde, want, bevond ik de volgende ochtend, dit album komt veel beter tot zijn recht als het luid door de speakers schalt! Wat wel een bijzonder goed idee was is om dit debuutalbum van Holy Grove opnieuw uit te geven. Het mooie aan een heruitgave is dat het album weer onder de aandacht wordt gebracht en een album als dit verdient dat.

Holy Grove laat horen dat ondanks dat de geschiedenis van metal en al zijn verschillende, interessante vertakkingen bijzonder belangrijk is, er geen stromingen zijn die tijdgebonden zijn. Het lijkt me enorm spannend om in de jaren zestig en zeventig geleefd te hebben en mee te maken hoe zware muziek zich zo snel en wonderlijk ontwikkelde. Die ontwikkeling is nog niet voorbij en deze band toont aan dat, muzikaal gezien, de tijden nog net zo spannend zijn als toen. Uiteraard horen we regelmatig herkenbare melodiën - Sabbath, Blue Öyster Cult, zelfs Priest - in de geweldadige storm van fijne riffs die Holy Grove op ons afvuurt. Maar het is absoluut geen knip- en plakwerk wat ze doen terwijl ze hun hele eigen draai geven aan zwaar psychedelische doom. Die, tot mijn enorme vreugde, ook nog zaligmakende stoner-elementen bevat. Zangeres Andrea Vidal maakt de ervaring compleet met haar bijzonder sterke vocalen. Elke andere stem zou overschaduwd zijn geweest door de hypnotiserende en meeslepende stroom van de muziek, maar zij weet het goed aan te vullen zodat elke track een op zichzelf staand, compleet wapenfeit is.

Ondanks dat lopen alle nummers mooi in elkaar over en is 'Holy Grove' één zinderend avontuur, dat niet lijkt op te houden. Niet vanzelf. Niet totdat je het album van de "repeat" afhaalt, en dat wordt met deze succesvolle combinatie van jaren zeventig zweverigheid en tegenwoordige strakheid een moeilijke opgave. Als alles zo voorbij komt word je aan het denken gezet over muziek, invloeden, bands en nieuwe conclusies. En zo blijven we ons bezighouden met het sonische goud van de zware muziek. Nog anderhalve maand geduld en dan kunnen we genieten van 'Holy Grove II', het volgende album. Wat een geweldige tijd om in te leven.

Meer informatie