Damnation Gallery - Black Stains

Damnation Gallery - Black Stains

Label : Leynir Booking | Archiveer onder heavy / power metal

Koen B. : Damnation Gallery is een redelijk nieuwe naam voor me. De eerste keer dat ik ze voorbij hoorde scheuren was toen zij een bijdrage hadden geleverd aan de ‘The Cult Of Necrodeath’ tribuut CD, maar dat was uiteraard een cover song. De Italiaanse groep debuteerde in 2016 met de ‘Transcendence Hymn’ EP. Helaas werden daar maar slechts 50 stuks van gemaakt, dus als je er eentje wilt hebben moet je ‘em op je Discogs wantlist zetten en wachten tot je geluk hebt. Gelukkig staan de drie nummers van die EP ook op het full-length debuut ‘Black Stains’.

Toen ik al surfend op zoek was naar informatie over Damnation Gallery viel het me op dat de groep het nummer ‘Heavy Demons’ op hun setlist heeft staan. Het origineel werd in 1992 opgenomen door de Italiaanse cult band Death S.S., een groep die ik vreselijk adoreer en respecteer. Alleen daarom al kan Damnation Gallery wel een potje bij me breken. De ‘Black Stains’ CD is meer dan behoorlijk (en bekoorlijk) geworden. De CD is via een klein labeltje verschenen, maar wordt gedistribueerd door Black Widow Records, dus je moet er wel aan kunnen komen.

Deze act speelt traditionele heavy metal met zangeres Scarlet als meest in het oog springende bandlid. Niet qua looks overigens, maar wel qua stem, want zij doet mij denken aan mijn cult heldin en tevens godin, Dawn Crosby (Détente, Fear Of God) die in 1996 helaas het leven liet toen zij haar lever acuut naar de klote hielp door teveel alcoholische versnaperingen te nuttigen. Damnation Gallery is een groep die het potentieel heeft om underground festivals als Pyrenean Warriors Open Air, Heavy Metal Maniacs of Steel Held High in de as te leggen. We hebben er weer een leuk bandje bij.