Sapphire Eyes - Breath Of Ages

Sapphire Eyes - Breath Of Ages

Label : The Junction | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Keyboard-speler Niclas Olsson had altijd al de ambitie om naast zijn reeds bestaande female fronted melodieuze rock band Alyson Avenue een male fronted melodieuze rock band in het leven te roepen en dat heeft de oprichting van Sapphire Eyes tot gevolg gehad. Een aantal jaren geleden werd de behoorlijk goede gelijknamige debuutplaat uitgebracht en die wordt dan nu (eindelijk) gevolgd door deze opvolger ‘Breath Of Ages’. Wellicht dat de vervanging van zanger Thomas Bursell de reden is geweest voor het lange wachten op dit album, feit is dat hij op ‘Breath Of Ages’ vervangen is door Urban Tale-zanger Kimmo Blom. Ik was persoonlijk niet zo onder de indruk van de vocale prestaties van Bursell op het debuutalbum, maar ik moet eerlijk bekennen dat ook Kimmo Blom niet echt een wereldprestatie levert op deze tweede Sapphire Eyes plaat en dat is mijns inziens toch echt wel een gemiste kans.

Het song materiaal wordt gekenmerkt door de deken van keyboards die Niclas Olsson in de nummers stopt, waaroverheen dan de niet al te heavy gitaarriffs gelegd worden. Met uitzondering van het aanstekelijke ‘Never Again’ en het meeslepende ‘One In A Million’ weet het materiaal me echter niet echt aan te spreken. De nummers luisteren op zich lekker weg en zijn zeker niet slecht, maar het is allemaal wat te doorsnee om echt op te vallen. Daarbij levert Kimmo Blom zoals eerder aangegeven niet echt een erg positieve bijdrage en als gevolg hiervan kan ik deze ‘Breath Of Ages’ dan ook niets anders dan het predicaat middelmatig opspelden en dat is voor een rasmuzikant zoals Niclas Olsson gewoonweg te weinig. Vermeldenswaardig is nog wel de vocale gastbijdrage van Alyson Avenue (en ex-Nightwish) zangeres Anette Olzon op ‘I Won’t Leave A Lie’ die zowel in een ballad- als een rock-versie op dit album te vinden is en zeker tot de beter nummers behoort. Fanatieke A.O.R.-fans moeten dit maar eens gaan uitproberen, maar persoonlijk had ik veel meer verwacht van dit tweede Sapphire Eyes album.