SixEleven - The Aftermath

SixEleven - The Aftermath

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Demo

Wim S. : SixEleven is een Nederlandse band rondom de gebroeders René en Paul Kruidenier. De band is al een hele tijd bezig maar tot meer dan een demo opname in 2006 kwam het tot nu toe niet. Reeds in 2017 werd deze demo ‘The Aftermath’ opgenomen, maar in dat jaar verliet oerlid Chris Karreman de band waarna het uitbrengen van de EP vertraging opliep. In de persoon van Yoeri Rol werd een nieuwe bassist gevonden en met deze nieuwe line up (tweede gitarist Ralph Theissen zit sinds 2009 bij de band) wil men nu ‘The Aftermath’ onder de aandacht brengen.

De muziek van de band is eclectisch te noemen: de band haalt inspiratie uit prog rock, klassieke rock maar ook uit echte metal. Deze demo opent met ‘Save Our Souls’, een nummer dat qua opbouw en structuur doet denken aan het werk van Devin Townsend, maar dan minder vol en pompeus. Vervolgens zit ook ‘Why’ goed in elkaar. Hier vallen vooral de tempowisseling en het vernuftige gebruik van ritmesectie op (al klinken de drums wat vreemd in het tweede deel) en doen de zanglijnen denken aan Dream Theater. ‘All You Need’ is een heavy nummer waarin we zelfs een grunt bijdrage horen. Eveneens heavy is ‘Game Over’ waarin het refrein erg heftig overkomt omdat de coupletten vrij subtiel klinken. De EP wordt afgesloten met het titelnummer, een track met een aardige opbouw maar die niet spannend genoeg is om echt te overtuigen.

Al met al een aardige EP. Het geluid is niet je van het, maar dat mag je wellicht ook niet verwachten van een in eigen beheer uitgebrachte schijf. Met name de drums lijden hieronder en ook het gitaargeluid komt niet altijd goed tot recht. Verder vrees ik dat de band iets meer richting zal moeten kiezen omdat het nu te heavy is voor liefhebbers van progressieve muziek en te soft voor liefhebbers van echte metal.