Mouflon - Devastations

Mouflon - Devastations

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : De naam Mouflon zingt al een tijdje rond in de Nederlandse scene. De band uit Arnhem heeft een opvallende naam en ze spelen regelmatig live. Deze eerste full-length is mijn eerste kennismaking met de band die sinds 2012 bestaat. Sinds die tijd hebben ze drie demo’s opgenomen. Met de komst van een nieuwe drummer in 2015 en een nieuwe zanger in 2017 lijkt het Mouflon voor de wind te gaan. ‘Devastations’ is het tastbare resultaat.

Bij het openingsnummer ‘Remembered By Skin’ moet ik al diep in mijn geheugen graven. De sound (en dan vooral de drum sound) doet mij aan een andere band denken. Uiteindelijk weet ik het. De productie heeft erg veel weg van het album ‘The Mists Of Time’ uit 1997 van het Amerikaanse (inmiddels opgeheven) Lucifer’s Hammer. Het is een geluid wat erg goed past bij de relatief simpel gestructureerde maar zeer effectieve death metal van dit vijftal. Gewoon een kwestie van niet moeilijk doen, maar gewoon lekker knallen. Ik houd daar wel van. Qua stijl kun je dit dus omschrijven als old-school death metal met wat doom invloeden. Precies zoals het hoort wat mij betreft. Het is overigens wel lastig om vergelijkingen te trekken met andere bands. Mouflon heeft bijvoorbeeld niet dat typische Zweedse HM-2 geluid. Ik vind het eerder in het straatje liggen van de bands uit de Chicago scene zoals Master of Cianide. Dat heeft deels met het geluid en deels met de composities te maken. Nergens kun je Mouflon echter betichten van kopieergedrag. Dat vind ik vandaag de dag best vermeldenswaardig. Hoeveel bands klinken er niet als een kopie? Hoewel de songs van Mouflon vertrouwd klinken en lekker catchy zijn, is er toch sprake van enige originaliteit. Ik wijt dat aan de toffe productie. Voor de vinylliefhebbers kan ik nog meedelen dat er een gelimiteerde LP editie uitkomt via Lawless Lewdness. Deze LP bevat een bonusnummer. Al met al een prima death metalschijf die je zeker moet gaan luisteren. Ik ben in ieder geval overtuigd.