A Forest Of Stars - Grave Mounds And Grave Mistakes

Label : Lupus Lounge | Archiveer onder black metal

Vera : A Forest Of Stars, meesters in de retorische benadering van het Victoriaanse tijdperk, komen met hun vijfde studioalbum ‘Grave Mounds And Grave Mistakes’. Het Engelse septet doet dat weer vol overgave, met decadentie, hoogdravendheid en immens talent. Voor ondergetekende prijkte voorganger ’Beware The Sword You Cannot See’ op de toppositie van de jaarlijst 2015 en het spreekt vanzelf dat we voor de nieuwe schijf ook weer ruim de tijd genomen hebben om goed voorbereid het muzikale avontuur tegemoet te gaan.

Een album van deze Gentlemen’s Club leren kennen is aanvankelijk steeds als een zoektocht om alle stukjes van de puzzel te vinden. En wees gerust, dat laatste stukje zal verdwenen zijn, daarin huist immers de ravissante mystiek van de band, de geraffineerde kunst om black metal te infiltreren met viool, zwevende keyboards en aan Shakespeare verwante voordrachtkunst. Ditmaal liet de band zich inspireren door William Blake’s beschouwing der hel, met ‘exuberance is beauty’ als slogan. Bijgevolg zijn de zangpartijen indien mogelijk nog intenser, aangezien dit een strijd tegen waanzin is. Maar er zijn genoeg atmosferische stukken – telkens van een ongelofelijke schoonheid – om dit te laten resulteren in een weloverwogen evenwicht van intense, extreme uitlatingen en strelende vredigheid. Na de rustige intro ‘Persistence Is All’ volgen telkens erg lange composities vol afwisseling. Elke song bespreken zou ons dan ook te ver leiden, maar ‘Precipice Piroutte’ is een mooie blauwdruk. We hebben uiteraard de typische, soms welhaast hysterische zang van Mister Curse, maar de viool op de achtergrond sublimeert dit al. Een plechtig stuk met akoestische gitaar en viool brengt even soelaas, erg mooi en geflankeerd door gewichtig gesproken tekst. Op het laatste is een black metal stuk met lillende gitaren een knappe, stuwende climax met verslavende cadansen. De songs lopen vloeiend in elkaar over, geornamenteerd met tal van magische wendingen. Na het verschroeiende, heftige ‘Children Of The Night Soil’ baden we in een zee van weemoedige pracht wanneer zangeres Katheryne, QofG in ‘Taken By The Sea’ de leadzang voor haar rekening neemt, met sobere begeleiding van viool en piano. Een zwevend nummer dat het verstilde element in de muziek illustreert. Ook afsluiter ‘Decomposing Deity Dancehall’ houdt het eerder zweverig, maar de andere lange tracks vergen veel van de luisteraar. Maar dat is juist het unieke en verbluffende aan A Forest Of Stars, zodat je na ettelijke luisterbeurten eindelijk het bos door de bomen gaat zien en verwelkomd wordt door een woud van sterren met transcendentale glans.