Voivod - The Wake

Voivod - The Wake

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Martin : Vandaag gaan we kunst waarderen. Dit is kunst… waardeer het maar! Voivod draait alweer een jaar of 35 mee. Dat is wellicht nog veel te kort om het oeuvre van de band te vergelijken met kunst uit de renaissance, maar de vergelijking gaat wel degelijk op wanneer dit de rol van Daniel “Chewy” Mongrain binnen Voivod analyseren. Zijn eerste stapjes vallen te betitelen als Translatio, aangezien hij erin slaagde om de songs van Denis “Piggy” D’Amour live weer tot leven te brengen. Het volgende niveau, Imitatio, bereikte de gitarist met ‘Target Earth’, een album dat liet zien dat hij uitstekend in staat is om spannend, nieuw materiaal te schrijven dat geheel in de lijn van het voorgaande werk van Voivod lag. De ‘Post Society’ EP was het eerste teken dat er meer zat aan te komen; hierop liet Chewy voor het eerst een geheel eigen sound horen, met name in de spaced out gitaarsolo’s. Nu wordt die belofte dan eindelijk volledig waargemaakt, en bereikt Chewy het niveau Aemulatio; ‘The Wake’ zou zo maar eens de geschiedenis in kunnen gaan als ‘Het Chewy Album’.

De Canadezen hebben er niet bepaald een geheim van gemaakt dat hun volgende album wel eens een heel erg progressief uitgevallen conceptalbum kon worden, en dat klopt ook precies. ‘The Wake’ is weliswaar zeker niet het eerste album van Voivod dat als zodanig te omschrijven valt, maar op deze plaat zoekt men hun ‘Outer Limits’ wel heel nadrukkelijk op (sorry voor de vreselijke woordgrap, maar ja, wat moet je als hij zo voor het oprapen ligt…). De 8 songs op dit album zijn waarschijnlijk de meest onvoorspelbare, ingewikkeld heen en weer slingerende composities in de geschiedenis van de band. Hierdoor is het materiaal op ‘The Wake’ zeker niet zo lekker behapbaar als catchy recente nummers zoals ‘Kluskap O’Kom’ en ‘We Are Connected’, maar op de lange duur zou er wel eens veel meer voldoening uit ‘The Wake’ gehaald kunnen worden, al zal het wel meerdere luisterbeurten duren voordat het allemaal op zijn plaats valt.

Het drietal Chewy, bassist Dominique ‘Rocky’ Laroche en drummer Michel ‘Away’ Langevin is extreem goed op dreef. Hun samenspel staat echt als een huis en het spelplezier druipt er vanaf. Snake maakt het geheel af door de plaat te voorzien van zeer diverse, gelaagde vocalen. Zijn stemgeluid zal nog altijd niet iedereen bekoren, maar er valt niet te ontkennen dat hij op dit album een topprestatie levert.

Het is al vaker gezegd, maar Voivod blijft springlevend en relevant. Met ‘The Wake’ zou men na al die jaren zomaar eens een album kunnen hebben afgeleverd dat zelfs als ‘essentieel’ te betitelen valt. Uiteraard duurt het altijd wel eventjes voordat helemaal duidelijk wordt hoe zo’n nieuwe plaat past binnen een discografie van 35 jaar, maar de eerste tekenen zijn zeer veelbelovend.