Valdrin - Two Carrion Talismans

Valdrin - Two Carrion Talismans

Label : Blood Harvest | Archiveer onder black metal

Berto : Valdrin is een Amerikaanse band die een combinatie speelt van black- en death metal. De raspende, hoge zang geeft de voorkeur voor black metal weg, maar de riffs en het drumwerk duiden dan weer op death metal invloeden. Feit is dat Valdrin een eigenzinnige band blijkt. Ze weten de beide stijlen perfect te combineren tot een stijl die creatief gezien in ieder geval een hoogtepunt van het jaar zal blijken te zijn in dit genre. Tekstueel gebaseerd op de ‘Ausadjur Mythos’, een mengeling van antieke mythologie en occulte praktijken, is ‘Two Carrion Talismans’ het tweede verhaal rond de hoofdpersoon Valdrin Ausadjur.

Om je muziek op deze manier te benaderen neem je heel wat creatieve last op je schouders, want de teksten en de muziek moeten goed bij elkaar passen en het geheel moet de aandacht vast weten te houden. Openers ‘Junnatox’ en ‘Nex – The Barren Sculptor’ zijn afwisselende songs die vette riffs combineren met tegendraadse ritmes en een licht symfonische inslag, wat je het gevoel geeft dat je de nodige onheil tegemoet gaat tijdens het luisteren naar het album. De gitaarsolo’s zijn aan de ene kant melodieus, maar aan de andere kant trekken ze je het vel van het bot. Het over het gehele album intense drumwerk geeft je nog eens een flinke tik na, maar doet dit zonder al te technisch (lees: nerveus) over te komen. ‘Funeral Tides Of Orcus’ is een wat trager, log gevaarte dat uit de mist lijkt op te doemen en samen met de krijsende schreeuwen die je af en toe hoort is dit een vrij sinister nummer te noemen. Zo heeft de band elk nummer een eigen, soms vervreemdende identiteit meegegeven. Als je tijdens het luisteren ook nog de teksten leest, krijg je een geheel dat getuigt van een intense creativiteit op muzikaal gebied in combinatie met een intellectuele inslag die je niet veel tegen komt in de extremere metal. ‘Two Carrion Talismans’ valt derhalve zeker in de categorie Aanrader.