Orkan - Element

Orkan - Element

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black metal

Berto : Het is weer bijna herfst, de blaadjes gaan vallen en de stemming wordt dan waarschijnlijk ook wat melancholieker. Een mooi moment om een nieuw album uit te brengen moeten ze hebben gedacht bij het Noorse Orkan. Orkan is de band van Gjermund Fredheim, die ook een belangrijke rol speelt in Taake, die gezichtsbepalende black metal band uit Noorwegen. Orkan is een band die atmosfeer hoog in het vaandel heeft staan.

Opener ‘Lenker’ is nog een vrij standaard black metal nummer, met eentonig, maar hypnotiserend drumwerk, maar ‘I Flammar Skal Du Eldast’ is de mooie titel van het tweede nummer op dit album ‘Element’ en dat nummer duurt negen minuten, maar kan worden beschouwd als een voorbeeld van een song die fraai opgebouwd is en een prachtig sonisch landschap weet te scheppen. Ook ‘Afmakt’ is een nummer dat via een vrij uitgesponnen weg een fraai landschap weet te scheppen, waar je in kunt verdwalen maar die je ook altijd weer richting geeft. Orkan is niet vies van wat experimenten, want op afsluiter ‘Heim’ beginnen ze met akoestisch gitaarwerk, maar wordt er subtiel gewerkt met een spanningsboog die het creatieve hoogtepunt van het album is, want het tempo ligt hier een stuk lager wat de muzikanten ook weer meer uitdaagt om hun instrumenten te beheersen in plaats van vol gas vooruit te gaan. De cleane zang past trouwens ook prima in dit nummer. Ik meen zelfs op dit album ergens een accordeon te horen, maar dat durf ik na enkele luisterbeurten nog niet te bevestigen. Het zou wel weer getuigen van het feit dat Orkan muzikaal meer durft te experimenteren dan menig black metal band.