Mystery - Lies And Butterflies

Mystery - Lies And Butterflies

Label : Unicorn Digital | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Reeds in juli van dit jaar verscheen ‘Lies And Butterflies’, het nieuwste album van de Canadese progressieve metalformatie Mystery. Tot op heden schonken wij van Lords Of Metal daar om onverklaarbare redenen nog geen aandacht aan, maar dat maken we nu goed. Want dit album moet natuurlijk gehoord worden, want met ‘Lies And Butterflies’ bewijst Mystery dat het vorige album ‘Delusion Rain’ geen toevalstreffer was. Mystery is de natte droom voor elke liefhebber van progressieve rock en metal.

De zes Canadezen kunnen niet alleen geweldige composities in elkaar sleutelen; ze kunnen deze zelfde songs ook fantastisch ten gehore brengen. In Jean Pageau heeft de band een zanger van absolute topklasse. Die jongen heeft bereik, souplesse maar heeft vooral ook een van nature mooie stem. In Sylvain Moineau en Michel St._Pere heeft de band twee veelzijdige gitaristen die excelleren in fraaie solo’s en mooie gitaarpartijen. En in Antoine Michaud – de bandleider – heeft de band een geweldige rots in de branding en een fantastisch componist.

Het nieuwe album opent met het lange ‘Looking For Something Else’ waar in 17 minuten alle kenmerken van Mystery voorbij komen. We horen een uiterst knap in elkaar gezette song die wordt uitgevoerd door waanzinnige muzikanten. De zang, de gitaren, de toetsen maar ook de geweldig solide ritmesectie stuwen de song naar grote hoogte. Dat waanzinnig hoge niveau wordt niet voortgezet in het navolgende ‘Come To Me’, wat simpelweg minder tot de verbeelding spreekt, hoewel het gewoon een goede song is. Weergaloos mooi is vooral ook ‘How Do You Feel’, mijn favoriete song van het album. Ik vind vooral de zang van Pageau van eenzame klasse in dit nummer. En nondeju, wat klinken die gitaren helder! ‘Something To Believe In’ is een meer klassieke symfo song, waarin Pageau alweer de show steelt, waarin opnieuw een mooie gitaarsolo zit verpakt en wat een middenstuk kent dat herinnert aan beste werk van bands als Kansas en Jethro Tull (inclusief fluit!). ‘Dare To Dream’ is een meer slepende track met fantastisch toetsenwerk van Michaud en wat een geweldig tweede gedeelte kent dat me doet denken aan bands als Styx. Het album wordt afgesloten met weer een erg lang nummer, ‘Chrysalis’. Ook hier horen we weer de exceptionele kwaliteiten van de heren als zowel muzikanten als songschrijvers. Mijn hemel, wat zit dit allemaal goed in elkaar en wat klinkt het vet!

U houdt van progressieve rock en metal: Mystery is uw band.