Brainstorm - Midnight Ghost

Brainstorm - Midnight Ghost

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Album nummer twaalf alweer voor de Duitse power metal veteranen van Brainstorm. ‘Midnight Ghost’ is het vervolg op ‘Scary Creatures’ wat begin 2016 uitkwam. ‘Scary Creatures’ was absoluut geen slecht album, maar helaas wel een mindere plaat dan het spetterende ‘Firesoul’ wat daar weer voor kwam. Hoe zou ‘Midnight Ghost’ zich verhouden tot deze twee albums? We kregen een paar weken terug al een mooi voorproefje met de videoclip van ‘Ravenous Minds’ en dat was erg hoopgevend, we gaan snel luisteren!

Het antwoord op de vraag laat niet lang op zich wachten, en al aan het begin van ‘Devils Eye’ word ik naar het puntje van de stoel getrokken. De muziek is een stuk harder dan op ‘Scary Creatures’ en dat is absoluut iets goeds. Het nummer zit ontzettend goed in elkaar en het refrein is om je vingers bij af te likken. ‘Revealing The Darkness’ is meer melodisch maar nog steeds lekker zwaar, Andy B. Frank lijkt beter en dynamischer te zingen dan hij ooit heeft gedaan, de leerschool Almanac bij muzikaal genie Victor Smolski heeft blijkbaar zijn vruchten afgeworpen? ‘Ravenous Minds’ ken ik intussen al goed, maar dat deert niet, dit is ongetwijfeld een van de sterkste Brainstorm nummers ooit gemaakt en doet me denken aan het wat oudere maar kneitervette ‘Soul Temptation’ album. ‘The Pyre’ trapt het gaspedaal tot thrash-achtige snelheden in. ‘Jeanne Boulet’ is een episch stuk wat ongetwijfeld een waargebeurde historische achtergrond heeft. Muzikaal combineert dit het grootse van een band als Bloodbound met de vindingrijkheid van Orden Ogan (waarvan zanger Seeb Levermann trouwens dit album heeft geproduceerd) en een goede dosis bekende Brainstorm elementen in vooral het gitaarwerk. Verdere hoogtepunten op dit album zijn ‘When Pain Becomes Real’, het duistere ‘Haunting Voices’ en ook afsluitende ballad ‘The Path’ mag er wezen.

Het beste Brainstorm album tot op heden? Misschien wel! Het heeft het vurige van ‘Firesoul’ (no pun intended), de diepgang van ‘Soul Temptation’ en het zware van ‘Downburst’. Alle elementen die Brainstorm tot de unieke vis in de Duitse metalvijver maken zijn op dit album volop aanwezig in tien typische maar vernieuwende Brainstorm krakers. Waar wacht je nog op, ga als de gesmeerde bliksem die plaat in huis halen!