Leah - The Quest

Leah - The Quest

Label : Inner Wound Recordings | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Na de in 2012 verschenen debuutplaat ‘Of Earth And Angels’ en het in 2015 op de markt gebrachte ‘Kings & Queens’ is deze ‘The Quest’ inmiddels de derde full-length studio-plaat van de Canadese zangeres Leah McHenry. De stijgende lijn die op ‘Kings & Queens’ al was ingezet, wordt op dit derde album alleen maar doorgezet, waardoor ‘The Quest’ duidelijk de beste Leah-plaat tot op heden is. Stilistisch gezien begeeft ze zich nog steeds in het symphonische/gothic metal genre, waarbij erg veel ruimte in gelaten voor Keltische en folk-invloeden. Dat maakt het song materiaal erg gevarieerd en bij tijd en wijlen ook redelijk complex, waardoor je wel enige luisterbeurten nodig zult hebben om de ware schoonheid van het materiaal te doorgronden. Gelukkig heeft ze zich ook op dit derde album weer omringd door een aantal klasse-muzikanten die dit materiaal erg overtuigend neerzetten. Tsja, als je de beschikking hebt over mensen als Timo Somers (Delain), Barend Courbois (Blind Guardian), Sander Zoer (ex-Delain), Chen Balbus (Orphaned Land) en Troy Donockley (Nightwish) als muzikale ondersteuning, dan heb je als zangeres erg weinig te klagen dunkt me. Nu dient te worden gezegd dat ook Leah een erg positieve vocale bijdrage levert aan het geheel en dat alles maakt deze ‘The Quest’ een erg genietbaar plaatje.

Opener en titelnummer ‘The Quest’ is een meer dan tien minuten durend werkstuk, waarin alle sterke punten van Leah duidelijk naar voren komen. Het nummer is ondanks zijn lengte erg onderhoudend en weet je aandacht moeiteloos vast te houden, de instrumentatie is erg sterk en Leah laat horen over een prima stem te beschikken. Ik besef me terdege dat dit soort muziek niet voor iedereen geschikt zal zijn, maar diegenen die sprookjes-achtige rock/metal met goede zang kunnen waarderen, zullen wel raad weten met ‘The Quest’. De tien nummers die dit album herbergt zijn allen van een hoog niveau, al heb ik persoonlijk wel een zwak voor het eerder genoemde titelnummer, ‘Edge Of Your Sword, ‘Heir’ en ‘Labyrinth’. Erg heavy is het allemaal niet, hoewel Timo Somers af een toe een stevige riff en de nodige imposante solo’s laat horen, maar toch weet ‘The Quest’ je vanaf begin tot eind te boeien. Die-hard metal freaks moeten hier absoluut niet aan beginnen, maar als je kwalitatief hoogstaande folk metal een warm hart toedraagt, zal dit derde album van Leah zeker aan je verwachting voldoen.