Yurt - IV - The Obstacle Is Everything

Yurt - IV - The Obstacle Is Everything

Label : Little Plastic Tapes | Archiveer onder different metal

Bart M. : Van de band Yurt had ik vreemd genoeg nog nooit gehoord toen ik hun vierde opus, 'The Obstacle Is Everything', op de deurmat vond. Vreemd, omdat ze al meegaan sinds 2006 en de muziek die ze maken niet iets is waar je makkelijk overheen kijkt. Luistert. Yurt maakt lange nummers en alhoewel dat in deze tijd niets is om van op te kijken vind ik het nog altijd heel mooi als je composities weet te maken van tien minuten en langer en dat dit de hele rit boeiend blijft. En dat doet deze band.

Het album begint en lijkt door te stomen tot aan de laatste, verre seconde. Dat gebeurt ook wel, maar er zijn wel degelijk momenten van rust te vinden tussen de muren van geluid door. Die muren van geluid lijken zich nonstop om de luisteraar heen te vormen, weg te vallen en weer op te rijzen als compleet nieuwe bouwsels. Alhoewel er in elk nummer een muzikale rode draad te vinden is past Yurt veel variatie toe. Er gebeurt dan ook een heleboel, verschillende lagen worden over elkaar heen gegoten en elke keer als de nummers weer langskomen zijn er nieuwe dingen te ontdekken. Het ene moment raak je verward in een web van dissonantie, dan weer word je losgelaten in een ruimte waar episch gitaargeluid een warme ambiance creƫert. Hier en daar worden synthesizers ingezet om de atmosfeer nog verder op spanning te zetten, maar ook horen we door de lagen heen af en toe echo's van muziek die aan rock 'n roll en klassieke metal doen denken.

Wat mij als bijzonder gaaf opvalt is de zang. Man, als de heren gaan zingen! Dan is kippenvel een understatement. De psychedelische, bijna jaren zeventig klinkende zang sluit niet alleen perfect aan bij alles wat er om heen gebeurt, het tilt het nummer telkens weer naar een hoger niveau. Alles klopt. Dit is mooi, dit is echt en dit is zeker de moeite waard om je eens even grondig aan bloot te stellen. Welkom in de brede, weelderige dimensie van Yurt.