Art Against Agony - Shiva Appreciation Society

Label : Saol Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Art Against Agony is... Ja, wat is het eigenlijk? Als je de plaatjes bekijkt en het boekje doorbladert ontkom je er bijna niet aan te denken dat dit een groep mensen is die een bepaald statement wil maken. En alhoewel het door de Guy Fawkesmaskers in eerste instantie lijkt alsof dit een politiek statement is wordt bij wat nader onderzoek duidelijk dat het om een kunstuiting gaat waarvan de muzikanten vinden dat het niet gaat om wie de kunst maakt, maar om het resultaat. Dat is natuurlijk niet helemaal waar binnen veel stromingen van de metal, maar in dit geval gaat die vlieger wel enigszins op.

Wat we voorgeschoteld krijgen op de 'Shiva Appreciation Society' is vooral erg experimenteel. We beginnen met een mooie piano introductie die wel een bepaalde bite heeft waardoor de interesse naar wat er komen gaat makkelijk gewekt wordt. Hierna worden we onderworpen aan het langzaam luider wordende 'Nothing To Declare!' die uitmondt in fijne, atmosferische en zeer beklemmende geluiden. De strofes variƫren van meeslepende stukken metal tot bar room jazz en van kazige solo's tot mellow, front porch gitaarwerk. Dit zijn allemaal bestaande termen. De muziek klinkt juist wat meer ingetogen tijdens de hardere stukken en de band weet dan op de stukjes die ik normaal wat saai zou vinden genoeg interessante wendingen toe te passen om het boeiend te houden.

Is dit een stevige, originele metalplaat? Nee, maar ik denk ook niet dat dat de bedoeling is. Als een uiting van kunst is dit album wel goed te waarderen. Reken niet op iets om bij weg te dromen, daar is het te chaotisch voor, maar dit is muziek die je op het randje van je stoel houdt, in afwachting van welke kant het op zal gaan.