Wolfheart - Constellation Of The Black Light

Label : Napalm Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : De winterse metal van Wolfheart gedijt in elk seizoen. De constellatie waarin Tuomas Saukkonen elk van zijn vorige bands onderbracht, teneinde klaarheid te scheppen, doet het goed en alweer beter op hun vierde album ‘Constellation Of The Black Light’. Dit is melodieuze death metal zoals het hoort te zijn, geïllustreerd door naar de keel grijpende videoclips en vernuftig vakmanschap. Het nieuwe album betekent een nieuwe start bij een groter label (Napalm) en toont de band in bloedvorm. Exact een jaar na ’Tyhjyys’ kunnen we al van dit fantastische album genieten!

Het nieuwe bewustzijn manifesteert zich meteen in een overweldigende track van tien minuten: ‘Everlasting Fall’. Men kan dit interpreteren alsof de herfst oneindig heerst of een vrije val in het diepe. Wij gaan voor de herfst en genieten van trage akoestische gitaren met helder timbre om dan enkele gesublimeerde erupties tegemoet te gaan. Het is op en top Wolfheart, maar verrijkt met symfonieën op de achtergrond en vooral heel veel energieke melodieuze death metal met vurige gitaarsolo’s. Een ravissante start! De single ‘Breakwater’ gaat voortvarend strak van start. Snel en heavy met gulzige zang. Let op de stoere Viking zang in het onweerstaanbare refrein! Men gooit alle remmen los. Enigszins trager en meer gesofistikeerd komt ‘The Saw’ uit de startblokken schieten. Eerder episch kent deze song enige geraffineerde wendingen, maar blijft toch aanstekelijk. En dat is eigenlijk de sterke kant van Wolfheart: enigszins ruw en brutaal, maar steeds met zin voor sterke melodieën, zoals we in ‘Forge With Fire’ en ‘Defender’ tot onze tevredenheid aan den lijve ondervinden. Dit album is meer ondersteund door de symfonische arrangementen van Olli Savolainen, maar het snoert geenszins de ruwheid van het Hoge Noorden dat in de volgende tracks ‘Warfare’ en afsluiter ‘Valkyrie’ nog steeds centraal staat. Trouwens de galopperende ritmes van ‘Valkyrie’ maken dit een track met hitpotentieel. Steeds weer zijn de songs voorzien van treffende wendingen en een keur aan fantastisch gitaarwerk, met als resultaat dat dit een hoogtepunt is in de geschiedenis van Nordic metal!