Therapy? - Cleave

Therapy? - Cleave

Label : Marshall Records | Archiveer onder alternative / pop

Evil Dr. Smith : Wie had dat gedacht? De dwarse dissonanten en hoekige hooks van de afgelopen jaren zijn weer ingeruild voor verslavend catchy meebrulmelodieën en venijnig vileine gitaarriffs die tandenknarsend doet verlangen naar de eerste albums van het lekkerst rockende trio van het Ierse eiland. Therapy? heeft de producer van ‘Troublegum’ weer ingelijfd (Chris Sheldon) en komt met een album dat een stuk minder ontoegankelijk en noiserockerig is dan de afgelopen platen. De meeste luitjes kennen de band natuurlijk van hun succesperiode uit de eerste helft van de jaren 90 (hun cover van ‘Diane’ staat godbetert zelfs in de Radio 2 Top 2000), en deze plaat klinkt alsof het in 1993 uitgebracht had moeten worden.

De tien nummers zitten qua sound en stijl behoorlijk tussen de giftige riffs van ‘Nurse’ (1992) en de commercieel klinkende, maar o zo heerlijk pakkende ‘Troublegum’ (1994). Azijnzeikende zeurkousen zullen het wellicht een veeg teken vinden dat de band zo opzichtig flirt met deze ‘return to form’ en moderne fratsenfetisjisten krijgen geheid een rolberoerte van het “vintage 90’s’ geluid van de plaat (“Help, dit album klinkt zo natuurlijk, zo organisch! Waar zijn alle dichtgetriggerde, vastgeplamuurde en met foefjes volgestouwde loudness war-technieken?”). Ik vind het vooral een verfrissende verrassing dat de band op hun 13e album (vijftien als je de eerste twee EP’s uit de vroege jaren 90 meerekent) hun Unsane/Helmet/Big Black-achtige rauwheid durft los te laten, en terugkeert naar hun oude geluid én dat ook nog eens bijzonder overtuigend doet. Normaliter moet je met terugkijken niet zo snel bij mij aankomen. Therapy? doet het toch, en met verve.

De melodieën oorwurmen in je oorschelpen en krijg je er met geen wattenstaafje uitgepeuterd. Meeneuriën is onontkoombaar, als het tegenzit zelfs hardop meegalmend. Terwijl je mogelijk nauwelijks bewust bent dat het tekstueel misschien nog wel het donkerste album is uit het oeuvre van de sympathieke Noord-Ieren.

♫ I don't need your medicine
I don't need anything from you
If you take my demons
You'll take my angels too ♪

Je omgeving zal het niet met onverdeeld genoegen aan moeten horen. Twee nummers (‘Callow’ en ‘Crutch’) passen naadloos tussen de melodische hits van ‘Troublegum’. De overige nummers zijn wat grimmiger en zwaarder en zouden niet misstaan op ‘Nurse’. Laat ik ‘Nurse’ dan ook prefereren boven ‘Troublegum’. Het is alleen spijtig dat het na tien nummers en 32 minuten alweer voorbij is. Afijn, beter kort maar krachtig dan lang en langdradig. Half oktober zijn ze weer in Nederland. Check de agenda, want de band staat live immer als een huis. Hopelijk spelen ze dan ook ‘Wreck It Like Beckett’ en ‘No Sunshine’: opener, afsluiter en hoogtepunten van het album.