Gory Blister - 1991.Bloodstained

Gory Blister - 1991.Bloodstained

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Het Italiaanse Gory Blister liet zijn eerste teken van leven horen in 1991. En dat vieren we met deze release. De band maakt melodieuze death metal, waarbij de thrash-invloeden duidelijk voelbaar zijn. Van de toenmalige bezetting is alleen drummer Raff Sangiorgio nog over, maar toch heeft de band inmiddels vier albums in de laatste tien jaar afgeleverd, en zes in totaal. Ze werden bij de samenstelling van dit werk vakkundig van een mening voorzien door Jon Zazula, een naam die voorgoed de boeken in zal gaan als DE ontdekker van Metallica en die momenteel nog steeds één en ander doet ter promotie van diverse bands, waaronder Venom Inc en Testament.

De muziek van Gory Blister is melodieus, en tamelijk technisch, maar toch redelijk in-your-face. De zang neigt hier en daar een beetje naar deathcore, met name door de wijze waarop de zanglijnen lopen en steekt naar mijn smaak hier en daar iets te ver af tegen de muziek. Maar over de hele linie laat de band zien bijzonder veelzijdig, maar vooral onderhoudend te zijn. ‘Mother’ is een instrumentaal werk, maar had best in de geest van Metallica tot een volwaardig, instrumentaal nummer uitgerekt mogen worden, met alles er op en er aan. De potentie zit in dat nummer om dat er mee te doen, naar mijn smaak. En over Metallica gesproken, daar zijn ze weer, het nummer ‘Damage Inc’ wordt hier in een Gory Blister jasje gestoken en dat doen ze vrij behoorlijk. Het is natuurlijk riskant wanneer de luisteraar een nummer mee kan dromen, maar ze doen er goed aan er wel een kleine eigen draai aan te geven. Overigens staan de credits van Metallica niet in de bio, maar dat is een detail.

De rest van de nummers tonen een band die zelfverzekerd zijn richting kiest, die veelal mid-tempo speelt en die vooral duidelijk bezig is de muziek te maken die ze zelf graag horen. Sterker nog, ik denk dat er geen gitarist ter wereld is die geen plezier zou beleven aan spelen in deze band, alles is elk moment leuk. Qua arrangementen en kleine details valt er hier en daar nog wat te verbeteren, maar dan zoek ik spijkers op laag water. Alles bij elkaar heeft Gory Blister een oldschool vibe uitstekend weten te vertalen naar 2018.