Beyond Creation - Algorythm

Beyond Creation - Algorythm

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het Canadese Beyond Creation is al lang geen vreemde eend in de bijt meer. Met hun debuutalbum ‘The Aura’ (2011) en opvolger
‘Earthborn Revolution’ (2014) werd de band een gevestigde, vooraanstaande naam als het aankomt op progressieve, technische death metal. Na het vorige album verliet bassist Dominic ‘Forest’ Lapointe, die met zijn fretloze bas een grote bijdrage in het geluid had, de band echter. Heeft dat gevolgen gehad voor het geluid op het nieuwe album?

De muzikale lijn van voorheen wordt echter schijnbaar moeiteloos doorgetrokken op ‘Algorythm’, al is het nieuwe album zeker geen klakkeloze kopie van eerder werk. Zo zijn kleine accenten hier en daar net nog even sterker aangezet. Het vloeiend weten te verpakken van allerhande technische frivoliteiten in uitstekende composities (bijvoorbeeld ‘Entre Suffrage Et Mirage’, ‘Algorythm’ en ‘The Afterlife’) zonder daarbij in extreme snarenplukkerij te vervallen, is iets wat Beyond Creation altijd al met verve wist uit te voeren en wat op het nieuwe album niet anders is. De bas is nu in handen van Hugo Doyon-Karout (Brought By Pain, Equipoise, Unbeing) en deze mag dan wel niet fretloos zijn, de baslijnen dansen nog steeds net zo parmantig en brommend door de tracks (‘Surface’s Echoes’, ‘Entre Suffrage Et Mirage’, ‘In Adversity’) als dat ze voorheen deden. In bepaalde tracks (‘Disenthrall’, ‘À Travers Le Temps Et L’Oubli’ en ‘The Afterlife’) worden daar, d.m.v. gasten op het album (Louis-Pier Racicot, Olivier Caron en Louis-Philippe Beauchamp), nog eens een viool, cello en hoorn aan toegevoegd. De zware vocalen van Simon Girard zijn net even wat meer uitgediept en sterker aangezet dan op de vorige albums. En dan lijkt de band ook nog iets meer met dynamiek te spelen; zo gaat bijvoorbeeld halverwege ‘The Inversion’ de zwaarte eraf en neemt de melodie even de overhand. Het zijn dit soort kleine, haast speelse, intermezzo’s die zorgen voor veel afwisseling en daarmee je aandacht volledig vast weten te houden. ‘Algorythm’ mag dan weliswaar in lijn met eerdere albums liggen, de gedetailleerdere uitwerking zorgt ervoor dat dit een release is die mijlenver boven het maaiveld uitsteekt en de vooraanstaande positie van de Canadezen volop bekrachtigd.

‘Algorythm’ is niets anders een fantastisch album, dat minstens zo een overdonderende indruk achterlaat als dat het debuutalbum ‘The Aura’ op mij had. Verplichte kost voor de liefhebbers van progressieve, technische death.