I Am The Law - Hymn Of The Vulture

I Am The Law - Hymn Of The Vulture

Label : Junecrow Media | Archiveer onder punk / hardcore

Bart M. : I Am The Law is een band uit het zuiden van de Verenigde Staten. Daar komen een aantal bands vandaan die altijd heel boos klinken, maar deze band klinkt bozer. Misschien zit er iets in het water daar: in 2015 brachten zij 'Blackwater Gospel' uit, hun eerste EP, en nu is het de beurt aan nummer twee, 'Hymn Of The Vulture'.

Een collectie van vijf nummers waarin I Am The Law ons een bonte verzameling stijlen laat horen. Stijlen die het ene moment fantastisch matchen en goed uit de verf komen, zoals in het sterke eerste nummer 'All Hail The Wind', waarin we een succesvolle combinatie van sludge, metalcore (ja, echt) en post metal horen, met heerlijke dissonanties en vocalen die uit de dieptes van een moerasachtig graf lijken te komen: hol, diep en overtuigend. Het andere moment lijkt het alsof de heren op een vrijdagavond na een paar bier hun instrumenten hebben opgeraapt en daar wat standaard riffs en roffels uit hebben gepield zonder echt door te hebben dat het resultaat ('Electric Mistress') bijzonder veel weg heeft van een reeds bestaand nummer. Uiteraard is dat volkomen toevallig, maar wat gehoord is kan niet meer ongehoord worden.

Het album roept dus gemengde gevoelens op, maar ik moet zeggen dat het na een aantal keren luisteren, als je de kleine maar fijne dingen begint te horen die in eerste orenschouw verborgen blijven, toch wel goed gesmeerd klinkt. Er is echter nog ruimte voor verbetering, met name wat teksten en vocalen betreft - alhoewel zanger Brandon wel degelijk de capaciteiten heeft slaat hij af en toe de plank goed mis.