Thorium - Thorium

Thorium - Thorium

Label : Empire Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Thorium is een nieuwe Belgisch/Nederlandse band met oude bekenden afkomstig van het Belgische Ostrogoth. Gitaristen Tom Tee, Dario Frodo en bassist Stripe hebben besloten om een nieuwe formatie te vormen omdat het materiaal waar ze op dat moment aan werkten buiten de mogelijkheden zouden liggen van Ostrogoth. De overige leden van Ostrogoth besloten daarop zonder Tom, Dario en Stripe door te gaan. Aldus Thorium gestart met zanger David Marcellis en drummer Louis Van Der Linden die beiden hun sporen ook wel hebben verdiend in diverse bands. Tot zover de introductie dan nu de muziek.

Thorium besluit om het old-school aan te pakken. Negen nummers in NWOBHM-stijl die elke liefhebber van het genre zal aanspreken. ‘Godspeed’ doet bijvoorbeeld heel erg aan Iron Maiden denken ten tijde ‘Piece Of Mind’ terwijl ‘Powder And Arms’ wat meer aan Saxon refereert. Dit alles overigens neer gezet met een eigen geluid. Niet in de laatste plaats door de meer dan prima prestatie van vocalist David. Deze laat op het hele album horen uit het juiste metaal gesneden te zijn om de stoere heavy metal van Thorium naar een nog net wat hoger niveau te tillen. Saillant is het nummer ‘Ostrogoth’ wat toch refereert aan de eerdere band van de drie snarenplukkers. Speciale aandacht mag er zijn voor het vijftien minuten durende epos ‘Four By Number, Four By Fate’. Deze magnifieke track is in vier delen opgesplitst telkens ingeluid door een akoestisch intro/intermezzo. Zo hoor je ze niet vaak meer helaas. En zeg nou zelf, wanneer je songs als ‘Return To The Clouds’ hoort ben je toch zo weer terug in, pak hem beet, 1986. Dit dan alles met de hedendaagse geluidskwaliteit maakt dat het debuut van Thorium meer dan prima is. Wat zeg ik, uitstekend zelfs! Verplichte kost dus en dat uit onze eigen lage landen.