Hammer King - Poseidon Will Carry Us Home

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Er zijn van die albums die je een eerste keer op zet en denkt te maken te hebben met de zoveelste dertien in een dozijn power metal band. Bij de inmiddels derde release van Hammer King bekroop me dit gevoel in eerste instantie ook. Misschien kwam het de eerste keer door de koptelefoon waarmee ik luisterde maar toen ik eenmaal de cd nog een keer draaide op een fatsoenlijke installatie kwam de epische metal goed tot zijn recht. Een derde album is vaak cruciaal voor een band. In het geval van ‘Poseidon Will Carry Us Home’ kan Hammer King gerust zijn. Het is een weergaloos mooi album geworden.

De titeltrack en opener van het album begint nog wat voorzichtig maar daarna barst het vuurwerk los met ‘The King Is A Deadly Machine’. Als na een aantal seconden een ijzig hoge gil in gezet wordt over de donderende openingsriff gaan automatisch de vuisten de lucht in. Wat een geweldige song! Manowar en Iron Maiden gaan hand in hand op dit nummer en zo zijn er nog wel meer voorbeelden waar met name deze twee bands als grote inspirators naar boven komen drijven. Luister maar eens naar de twin gitaarsolo’s en de teksten waar de “Hammer King” de rode draad in is. Titan Fox (Patrick Fuchs) heeft een fraaie verhalende zangstem die het hele album blijft boeien en die ten opzichte van de twee eerdere albums aan kracht heeft gewonnen. Over de hele linie is de zang ook wat hoger geworden.

Origineel is het allemaal niet maar de band heeft het op dit album wel voor elkaar gekregen om met een meer eigen geluid te komen dan op ‘King Is Rising’en ‘Kingdom Of The Hammer King’. Tien klasse nummers waarbij de enige twee dissonanten het korte ‘Last Rites’ en ‘Glorious Night Of Glory’ zijn. Gelukkig volgen daarna nog de uitschieters ‘At The Mercy Of The Waves’ en het fraaie zeven minuten durende epos ‘We Sail Cape Horn’ met Iron Maiden achtig intro.