All Them Witches - ATW

All Them Witches - ATW

Label : New West Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : We hebben er niet lang op hoeven wachten. Iets meer dan een jaar na hun vorige langspeler 'Sleeping Through The War' komt All Them Witches met opvolger 'ATW'. Dat vorige album kreeg veel lof en dat was zeker niet onterecht. Het zorgt er wel voor dat als het opvolgende album hier qua kwaliteit aan tipt dat er net zoveel of meer lof gegeven moet worden. En All Them Witches betreedt hier een overtreffende trap door met 'ATW' het niveau te overstijgen.

Er gebeurt een heleboel op dit album. In eerste instantie horen we een soort uitgeklede versie van wat we gewend zijn van deze band, een geluid dat een heel erg ontspannen en mellow gevoel uitstraalt, maar toch heel strak wordt weergegeven. De teksten die zanger Parks vervolgens de ruimte ingooit komen hierdoor extra hard aan en de zwaardere stukken roepen een veel heftigere emotie op waardoor de impact hiervan een stuk groter is dan wanneer de zwaarheid opgenomen zou zijn in continu riffs en snelle drums. Dit werkt heel goed en maakt van een warme, zondagse herfstwandeling een waar feest met onweer, gierende wind en hoosbuien.

'ATW' lijkt geïnspireerd door jaren zestig pop/rock muziek (Spice, The Gods) maar voegt hier de ene interssante laag na de andere aan toe, waardoor we de ene keer de zwaar psychedelische kant op worden geduwd, dan weer terecht komen in een post metal opbouw (resulterend in enorme voldoening) om vervolgens weer eens tot rust te komen in een gevoelig, ballad-achtig gedeelte. Maar vergis je niet: de melancholie druipt er bij momenten vanaf. Zowel de muziek als de intonatie en klank van de stem van Parks weten diep te gaan en gevoelige snaren te raken. Dit album zorgt voor een grote mate van tevredenheid bij de luisteraar. Het is geen muziek waar je even een label aan hangt en ik verwacht dat het voor een ieder die muziek waardeert van waarde zal zijn.