Side Effects - Descending Rabbit Holes

Side Effects - Descending Rabbit Holes

Label : Rockshots Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim R. : Het is voor mij een eerste keer dat ik een band uit Kroatië recenseer. De band in kwestie heet Side Effects en met ‘Descending Rabbit Holes’ brengt de band zijn vierde album uit. Maar misschien is band een te grote titel, want naast zanger, gitarist en bassist Ivan Mihaljevic bestaat Side Effects, op dit moment alleen nog uit drummer Alen Frijak. Het laatste album is al weer zes jaar oud, dus dat werd tijd. De band speelt muziek in het straatje van Alter Bridge, met hier en daar een lichte prog invloed. Op de elf tracks wordt duidelijk dat Side Effects weet hoe je een modern rocknummer moet neerzetten. Soms best wel stevig, zoals in ‘Don’t Contradict The Facts’, waar vooral het einde van dit nummer flink heavy is en Mihaljevic laat horen een meer dan begenadigd gitarist te zijn. Voor ‘In The Shadow Of A Crumbled Fort’ heeft de band een, nogal aparte, video geschoten. Dit liedje is een stuk toegankelijker met wat proggy en jazzy invloeden. Naast de gitaar beheerst Mihaljevic zijn stembanden ook boven gemiddeld goed. Het zal een hele klus zijn om live zowel vocaal als met de gitaar te excelleren zoals hij op dit album doet. ‘Colorblind’ is weer wat meer basic qua structuur, maar daarom niet minder goed, ook hier weer een solo om je vingers bij af te likken. De kers op de taart is voor mij ‘The Siren Song’. Hier komt al het goede wat Side Effects te bieden heeft bij elkaar in een machtig heavy nummer, waar de toetsen net dat beetje extra kleur verzorgen. Heeft het Kroatische voetbalelftal zich dit jaar op het WK in de kijker gespeeld, Side Effects gun ik dit jaar hetzelfde succes op muzikaal gebied.