Newman - Decade II

Newman - Decade II

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Verzamelalbums, wie kent ze niet? Persoonlijk ben ik er niet zo weg van. Dit soort releases worden vaak gebruikt om een verplichting jegens een platenmaatschappij te voldoen, een periode van stilte rondom een band op te vullen of even snel wat euro’s bij elkaar te harken. Met een beetje geluk zet een band één of twee nieuwe nummers erbij of er worden wat live vertolkingen afgestoft. De laatste twee acties zijn vaak om ook de trouwe fans te verleiden het verzamelalbum aan te schaffen.

De Engelse band Newman pakt het echter anders (en veel beter) aan. Naamgever van de band is Steve Newman die met de band nu al twintig jaar meedraait in het AOR/rock wereldje. Albums van de band zijn altijd van puike kwaliteit. Na tien jaar bracht de band de dubbele verzamelaar ‘Decade I’ uit. Hierop was veel nieuw en onbekend materiaal te horen. Met het feestje van het twintig jarig bestaan is er, jawel, ‘Decade II’. Als liefhebber of fan hoef je niet te twijfelen of het de moeite en het geld waard is. Deze dubbelaar bevat op de eerste disc zeventien nummers uit de periode tussen de albums ‘Primitive Soul’ tot ‘The Art Of Balance’. De andere disc heeft zeventien nummers die óf onbekend zijn óf op een Japanse release hebben gestaan als bonustrack. Kijk, zo doe je dat. Om aan alle twijfel een einde te maken trapt de tweede disc af met het geweldige en vlotte ‘Breaking The Barrier’. En om alles nog een beetje gekker te maken gaat ‘Girl Found Love’ qua kwaliteit nog even over zijn voorganger heen. De kwaliteit van de nummers is continu van meer dan gemiddeld niveau, de opnamekwaliteit is ook meer dan in orde. Wat Newman niet goed genoeg vind om op een officiële release te zetten, zou voor andere bands zonder twijfel op het album gezet worden. Neem een nummer als ‘One More Night’, een echt diamantje van een AOR nummer. Ik maak een buiging voor de manier hoe Newman het fenomeen verzamelalbum aanpakt en de kwaliteit van het gebodene.