Malum / Lathspell - Luciferian Nightfall

Label : Helter Skelter Productions | Archiveer onder black metal

Release type: Split cd

Koen S. : Malum en Lathspell zijn twee Finse black metal bands die wat gemeen hebben met elkaar. Zij staan bijvoorbeeld back to back op deze split, genaamd ‘Luciferian Nightfall’, haha. Nu serieus. Het is een bekend gegeven dat de black metal scene in Finland één incestueuze cirkel is waarbij iedereen het met iedereen doet. Zowel zanger/bassist Grim666 van Lathspell als zanger Tyrant van Malum zijn actief in Kalmankantaja. Verschillende leden van Lathspell spelen bij Wyrd, Hautakammio en Azaghal, terwijl muzikanten van Malum spelen bij Infernarium en Sarkrista. Malum en Lathspell zijn ook vrij productief. Malum bestaat sinds 2013 en heeft in vijf jaar tijd drie EP’s, twee splits en twee volwaardige albums uitgebracht. Het laatste album ‘Night Of The Luciferian Light’ dateert van 2017. Lathspell gaat al veel langer mee: zij hebben sinds 1998 vier demo’s, twee splits en vijf langspelers uitgespuwd.

Malum speelt op ‘Luciferian Nightfall’ snelle black metal in het straatje van Azaghal en verdoet z’n tijd niet met randactiviteiten. Af en toe wordt er gas terug genomen en dat komt vooral tot uiting in hun laatste song ‘Void’, waar men in een aantal tragere stukken een uiterst donker sfeertje weet te creëren. Lathspell hanteert dezelfde stijl, zij het iets melodieuzer en met een zeer heldere productie. De gitaarpartijen komen zo meer op de voorgrond, wat mij beter bevalt. In hun drie nummers zitten telkens enkele pakkende stukken die het geheel een episch karakter geven. Ideaal moment om deze twee bands te leren kennen of om je collectie Finse black metal uit te breiden.