Binah - Phobiate

Binah - Phobiate

Label : Osmose | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Met het debuut ’Hallucinating In Resurrecture’ maakt Binah in 2012 een goede indruk. Twee jaar later verschijnt nog de 7” ‘A Triad Of Plagues’ en nu is dan eindelijk het tweede album ‘Phobiate’ verschenen. Dit album komt uit via Osmose Productions waar de vorige releases nog uitgebracht werden door Dark Descent Records en Me Saco Un Ojo Records. Het trio werkt sinds 2016 aan het nieuwe album en eind 2017 is het album klaar. Voor een band is het dan wachten op het moment waarop het label jouw product eindelijk uitbrengt. Aangezien de heren meer ijzers in het vuur hebben, zoals Code, Blutvial of Necromaniac, zal dat verder niet zo’n probleem zijn. Daarnaast is Binah een studio band, dus er hoeft ook geen planning gemaakt te worden als het om tours gaat.

‘Phobiate’ is het wachten wel waard. Het album bestaat uit ten tracks, waaronder een intro en outro, en duurt een kleine 50 minuten. De manier waarop het intro het album opent en de onheilspellende opbouw van ‘The Silent Static’ je meteen bij de keel grijpt is al fantastisch. Wat daarna volgt is een dosis geweldige death metal. Het gitaargeluid refereert aan de klassieke Zweeds/Finse sound. Maar de band heeft ook oog en vooral oor voor variatie. Tempowisselingen, mooie gitaarleads, hier en daar wat sfeer verhogende synthesizer partijen geven het album de input waardoor je het als geslaagd kan bestempelen. Ook de flow van ‘Phobiate’ is het vermelden waard. De volgorde van de songs klopt gewoon.

Hoewel je niet kunt zeggen dat Binah tot de meest originele bands hoort, kan ik wel aangeven dat je met een album te maken hebt waarin het verleden van het death metalgenre naar het hedendaagse getild is. ‘Phobiate’ is gewoon een zeer goed death metal album met invloeden die garant staan voor succes. Dat de band daarbij ook goede songs heeft geschreven maken het plaatje compleet. Hierdoor zal de gemiddelde death metalfan niet teleurgesteld zijn in ‘Phobiate’. Luister naar het nummer ’Dream Paralysis’ en overtuig jezelf.