Horrendous - Idol

Horrendous - Idol

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Horrendous reken ik intussen tot mijn favoriete death metal bands. De Amerikanen ontwikkelen zich met elk album. Een ontwikkeling die je wel kunt vergelijken met Death; van rauwe pure death metal naar een iets progressiever geluid. Een belangrijk onderdeel binnen de progressie van Horrendous is de toevoeging van bassist Alex Kulick. Waar je op ’Anareta’ al de nodige jazzy basloopjes kon horen, lijkt dat op ‘Idol’ verder uitgewerkt te zijn.

Ik moet daarbij meteen zeggen dat het allemaal erg smaakvol klinkt en de muziek niet in de weg zit. Het moet natuurlijk wel als death metal blijven klinken. Door dit progressievere karakter moet je meteen aan bands als Pestilence of Atheist denken. Ook daar moet ik een aantekening bij maken, want ik vind dat Horrendous een eigen sound heeft gecreëerd. Zoals ik in recensies van eerdere albums al aangaf, hoor je uiteraard de invloeden van andere bands, maar daar hebben de heren uit Philadelphia absoluut een eigen draai aan gegeven. Ook de productie, die weer in handen lag van zanger/gitarist Damian Herring, is daar debet aan. Als je als band je eigen muziek in je eigen studio (Subterranean Watchtower) opneemt, dan kun je ook verwachten dat er een soort van “trademark” sound ontstaat. Maar ook binnen de productie ontwikkelt Horrendous zich en vooral de gelaagdheid van de composities komt waanzinnig goed tot zijn recht. Wat dat betreft is ‘Idol’ echt zo’n muzikale ontdekkingsreis. Bij elke luisterbeurt ontdek je weer nieuwe aspecten, waardoor dit album blijft groeien. Let bijvoorbeeld eens op alle zangpartijen. En bij de eerste luisterbeurt wordt je al omver geblazen. Zo goed is ‘Idol’.