Dödsrit - Spirit Crusher

Dödsrit - Spirit Crusher

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Vraag: wie heeft het debuut van Dödsrit uit 2017 in zijn bezit of op zijn minst gehoord? Antwoord JA: goed bezig, dan kan je dit nieuwe album ‘Spirit Crusher’ blindelings aanschaffen. Antwoord NEE: maken dat je die checkt, koopt en het nieuwe album ‘Spirit Crusher’ blindelings aanschaft!

Christoffer Öster! Onthoud de naam! Deze kerel begon met Dödsrit waar hij eindigde met Totem Skin en sloeg iedereen plat met z’n zelf getitelde debuut. ‘Spirit Crusher’ is de opvolger van dat zelf getitelde debuut en is als het ware een stap verder in de ontwikkeling van Christoffer als muzikant en songschrijver. Er is nog steeds black metal en crust te horen op de nieuwe plaat, maar ook post black, post metal, D-beat en heavy metal. In het openingsnummer ‘Aura’ wordt punkerige black achtervolgt door melancholische stukken post metal en ingehaald door woeste uitbarstingen van zwart metaal. En als je denkt dat er een einde aan al de pret komt, tovert Christoffer nog een reeks pakkende gitaarpartijen tevoorschijn.

De adembenemende tocht door de Zweedse natuur die begon bij ‘Aura’ wordt verder gezet in ‘Ändlösa ådror’ en ‘A Drowing Voice’ alvorens te eindigen met het ongelooflijk sexy nummer ‘Spirit Crusher’. Vijftien minuten van overweldigende, heldere geluidsgolven, sfeervolle verhaallijnen, zinnenprikkelende landschappen, driftige stormen, liefdevolle omhelzingen en krachtige boodschappen, die helaas moeten eindigen en mij nagelbijtend in een weemoedige toestand achterlaat. De vier songs op ‘Spirit Crusher’ behelzen maar liefst vierenveertig minuten: zij zijn een voorbeeld van prachtig, ontwapenend vakmanschap en moet je zelf horen om het te geloven!