Atlas - In Pursuit Of Memory

Atlas - In Pursuit Of Memory

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Atlas is een nieuwe melodieuze rockband uit de UK, die begin vorig jaar opgericht werd door keyboardspeler en percussionist James Thorley. Hij vond in de John Moss (gitaar), Howie Little (gitaar), Chris Redfearn (bas) en Craig Wells (zang) de juiste gelijkgestemde zielen en vanaf dat moment was Atlas een feit. Het duurde niet lang voordat de EP ‘World In Motion’ op de markt gebracht werd en die wordt dan nu gevolgd door deze full-length debuut-plaat ‘In Pursuit Of Memory’.

De band begeeft zich in het (stevige) melodieuze rock genre en weet over het algemeen best leuke nummers te schrijven, waarvan met name ‘Samsara’, het aanstekelijke ‘Bad Habit’, het up-tempo ‘Seasons Change’ en ‘Flesh And Blood’ in positieve zin opvallen. Toch biedt het song materiaal van de band te weinig om echt van een spetterende release binnen het genre te kunnen spreken. Daar komt nog bij dat ik persoonlijk behoorlijk wat moeite heb met het schelle stemgeluid van zanger Craig Wells, die me in sommige nummers erg doet denken aan Steve “Hamie” Hayman van Heavy Pettin’ en ook in die band haalde de zang het kwaliteitsniveau van het song materiaal behoorlijk onderuit.

Als je in staat bent om de matige zang voor lief te nemen, kun je als melodieuze rock-liefhebber deze ‘In Pursuit Of Memory’ best eens uitproberen, want zoals gezegd is het geoffreerde song materiaal behoorlijk goed. Voor mij is de zang echter het belangrijkste onderdeel van een melodieuze rockband en dus kan ik niets anders dan deze debuutplaat van Atlas als acceptabel, maar ook niet meer dan dat bestempelen. Of dat voldoende zal zijn om de volgende stap in hun carrière te zetten zal moet blijken