Stratovarius - Enigma: Intermission II

Stratovarius - Enigma: Intermission II

Label : EARMusic | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Zeventien jaar geleden brachten power metal veteranen Stratovarius het album ‘Intermission’ uit, met daarop een bonte verzameling van een paar nieuwe nummers, wat niet eerder uitbracht werk en een aantal covers. Anno 2018 doen de Finnen het nog eens dunnetjes over en nu is er dus ‘Enigma: Intermission II’. Op dit album weer een aantal nummers die het hebben geschopt tot zeldzame bonustracks of nooit zijn uitgebracht, drie nieuwe nummers, en in plaats van covers vier orkestrale heropnames van bekendere Strato nummers.

Het eerste nieuwe muziekje is titelnummer ‘Enigma’, wat vooral qua gitaarwerk de geest van het wat oudere ‘Visions’ opnieuw bezoekt. ‘Burn Me Down’ gaat meer richting het nieuwere werk van een album als het fantastische ‘Nemisis’, terwijl ‘Oblivion’ juist het grootse van ‘Elysium’ heeft. De heruitgegeven nummers waren stuk voor stuk onbekend voor mij, en het is duidelijk dat we hier af en toe met behoorlijk oud materiaal te horen hebben, waar hier en daar Timo Tolkki ook nog op te horen is. ‘Kill It With Fire’ bijvoorbeeld, het zou zo op het legendarische ‘Infinite’ hebben kunnen staan. Maar de echte aandachtstrekkers hier zijn de vier orkestrale heropnames. ‘Fantasy’ met een folky sfeer, een romantische versie van het recente hitje ‘Shine In The Dark’, een prachtige droevige versie van het origineel al fantastische ‘Unbreakable’ (WAUW!) en een mooie serene versie van ‘Winter Skies’. Wel jammer dat door de zachtere muzikale omlijsting het irritante accent van Kotipelto meer naar voren komt, maar dat mag de pret niet teveel drukken. Hij heeft een prachtige stem voor muziek in deze setting en kosten noch moeite zijn gespaard om deze nummers een complete make-over te geven.

Misschien is deze cd niet de beste manier om kennis te maken met de band als nieuwsgierige onbekende, dan kan je beter je geld spenderen aan het laatste studioalbum ‘Eternal’. Voor de fans is er echter zelfs een dubbele reden tot aanschaf. Ten eerste zijn daar de nieuwe muziekstukken zijnde compleet nieuw of heropname in compleet andere setting, maar ten tweede natuurlijk de bonustracks die de Japanners op een of andere manier altijd wel krijgen en wij Europeanen niet. Dus… Hou de walvis in stand, koopt in eigen land!