Riverside - Wasteland

Riverside - Wasteland

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Kippenvel! Ontroerend, emotioneel, ware schoonheid… Het zijn woorden die me spontaan te binnen schieten na beluistering van ‘Wasteland’. In februari 2016 werd Riverside getroffen door een onmetelijke tragedie. Gitarist Piotr Grudzinski stierf totaal onverwachts enkele dagen voor zijn 41ste verjaardag. Niet alleen als band, maar ook ieder van hen als mens kreeg een zware klap te verwerken. Natuurlijk moest daar tijd over gaan. ‘Eye Of The Soundscape’ werd met bloedend hart afgemaakt, maar dit ‘Wasteland’ is de ware opvolger van ’Love, Fear And The Time Machine’ uit 2015. En het is uiteraard een nieuwe start, noodgedwongen.

De band besloot als trio verder te gaan. Mariusz speelt een aantal gitaarsolo’s op het nieuwe album, op vier nummers horen we gitarist Maciej Meller (die hen ook live bijstaat) en Mateusz Owczarek is te horen in ‘Vale Of Tears’. Zo krabbelt de Poolse band na dit zware verlies terug recht. Weliswaar heeft zanger/bassist Mariusz Duda intussen al twee solo albums uitgebracht om zijn verdriet te verwerken, maar de diepste emoties, de ‘inner scream’, is bewaard gebleven voor Riverside. Hier brengt men op een heel serene manier hulde aan de vriend die ze verloren hebben. Vanaf het introductieve ‘The Day After’ grijpt het naar de keel. Diepgaande a capella zang die enkel even wordt begeleid door viool en waar Mariusz zich afvraagt: ‘wat als…?’ Een herkenbaar gevoel. In ‘Acid Rain’ (bestaat uit twee delen) doen drassige riffs en prominente bas hun intrede, de zang is vastbesloten en verhalend. Het wordt prachtig met uitwaaierende spacy klanken en een gesproken fragment met huilende gitaarsolo’s. Indrukwekkend! ‘Vale Of Tears’ is een stevig rocknummer. De gitaaraccenten klinken wat akelig, maar de zanglijnen over door de woestijn waden blijven je meteen bij. Het blijft op topniveau verder gaan, met het ultra weemoedige ‘Guardian Angel’ met zijn erg mooie akoestische gitaarklanken. Dit nummer is opvallend laag gezongen. Dat meldt Mariusz als één van de nieuwigheden, samen met een verhalende zangstijl, soms zelfs met Slavische invloeden. Let in ‘Guardian Angel’ op de prachtige gitaarsolo’s van nieuweling Meller.

Ook beklijvend is ‘Lament’, met singer songwriter zang, vrij kalm qua timbre, maar met enkele welgeplaatste uitvallen. Het is het nummer waar het vioolspel van gastmuzikant Michal Jelonek het meest op de voorgrond treedt, eerst tijdens serene zang, later op het einde erg klaaglijk. Het bijna tien minuten durende, instrumentale ‘The Struggle For Survival’ (ook weer bestaande uit twee delen) geeft de band de kans om nog eens flink los te gaan in progressieve structuren. Daar horen gierende solo’s, vernuftige drumpatronen en ja, ook een knap akoestisch fragment met verfijnde ornamenten erbij. Het kippenvel is volop daar tijdens het breekbaar gezongen ‘River Down Below’. Het Pink Floydiaanse gitaarwerk (ook geluiden als van de albatros) doet tranen in de ogen springen en het Hammond orgel is steeds plechtig op de achtergrond. De tweede lange track met progressieve, instrumentale escapades is het titelnummer ‘Wasteland’. Ook weer erg lage zang van Duda hier en instrumentale stukken die verbluffen en naar het einde toe ook weer aan Pink Floyd doen denken. Let op het mooie geluid van de Theremin! Sluitstuk ‘The Night Before’ bestaat uit mooie, gevoelige zang en klassieke piano en het wordt nog meer aangrijpend bij enige pontificale zang. Dit doet bijna pijn om naar te luisteren, zo innig doorleefd en pakkend. Een mooiere hulde aan Piotr konden ze niet gecreëerd hebben!