Onkel Tom - Bier Ernst

Onkel Tom - Bier Ernst

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Sicktus : Onkel Tom introduceren ga ik natuurlijk niet meer doen, anno 2018. Dus meteen door naar ‘Bier Ernst’: een dikke vier jaar na het verrassend sterke ’H.E.L.D.’ komt het Gelsenkircher bierthrash kamerorkest van Onkel Tom en zijn mannen met een dubbel CD (of dubbel LP), met daarop niet minder dan 21 tracks en een uur en kwartier aan muziek op de proppen. De plaat heet als gezegd ‘Bier Ernst’ en dit is meteen ook een verwijzing naar hoe de nummers over beide schijven verdeeld zijn: de vrolijke, catchy, punky en direct meezingbare bierthrash vind je vooral op de eerste schijf en het meer serieuze werk staat op schijf twee.

Vanaf de eerste tonen zijn op ‘Bier’ de ingrediënten duidelijk: de scheurende strot van Tom, ondersteund door lekkere catchy thrash, met een dikke dosis punk attitude, feestelijke refreintjes (zoals in het diepzinnig getitelde ‘Bier, Bier, Bier’ of ’Flasche Zu Flasche’), hier en daar een folky of Schlager element, een accordeon, een trompetje. Wat enorm catchy (pop)punk invloeden (denk Hosen, Bad Religion, Onkelz), soms wat grover scheurend (denk Troopers). Zo nu en dan zelfs iets alternative rock en bluesy aandoend, bijvoorbeeld in het door collega Nima ongetwijfeld zeer gewaarde ‘Jacky Cola’, of het naar de Macabre Minstrels neigende ‘Prost’. Tekstueel is het vooral bier, te weinig knaken, meer bier, feesten, drank, metal, lalala en nog meer bier wat de klok slaat. Niks nieuws onder de alcoholische zon, maar overwegend pakkend genoeg, scheurend genoeg en overtuigende gebracht. Halverwege ‘Bier’ kakt de plaat heel even wat in, maar als ik alleen de eerste schijf een cijfer zou geven, dan kreeg deze disc een prima 80 punten. ‘Ernst’ dan? Net als op ’H.E.L.D.’ weet Onkel Tom me positief te verrassen door meer diepte in zowel muziek als teksten te leggen. Muzikaal is het rauwer, soms zelfs melancholisch. Tekstueel gaat het over de liefde voor muziek en de staat waarin de wereld / mensheid verkeerd. Als ik alleen ‘Ernst’ een cijfer zou geven, werd dat een 85.

De voorganger ‘H.E.L.D.’ omschreef ik als "een eerlijke combinatie tussen pretpunk, rauwe thrash en lompe hardrock" en dat gaat ook voor deze dubbellaar op. Op schijf één de “traditionele” Onkel Tom feestbeest krakers. Op schijf twee de rauwe thrash en lompe hardrock, met ‘Egal’, ‘Ich Muss Hier Raus’ en ‘Das Blaue Buch Des Lebens’ wat mij betreft als goudeerlijke, raggende, stampende en stuwende hoogtepuntjes. Het album sluit af met een cover van Extrabreit, ‘Polizisten’. Prima combinatie van Bier en Ernst door het vijftal uit Gelsenkirchen!