Aborted - TerrorVision

Aborted - TerrorVision

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Job : Ik ga hier niet omheen draaien, want Aborted valt zelf ook met de deur in huis: ‘Terrorvision’ is snoeihard, maar laat een Aborted horen dat durft te experimenteren en verder durft te kijken dan de non-stop blastbeat en ranzigheid van de grindcore. Waar voorganger ‘Retrogore’ in mijn ogen het beste werk was dat de band heeft uitgebracht, zet ‘Terrorvision’ keurig het stijltje door en horen we een Aborted dat na 23 jaar (!) hongeriger is dan ooit. Laten we er doorheen wandelen.

Zanger Sven de Caluwe was altijd al een beest. Hoe hij zijn lage death grunts weet af te wisselen met hoge screams is ongekend. Op ‘Terrorvision’ gebeurt het echter in de overtreffende trap en nog nooit heeft hij zo bezeten geklonken als hier. Een nummer als ‘Vespertine Decay’, waar hij vooral in zijn hoge register blijft, laat dit goed horen. Ook laten gitaristen Ian Jekelis en VADERLANDSE TROTS Mendel Bij de Leij zich van hun opperbeste kant zien; het technisch vernuft staat niet meer altijd stipt op de eerste plek en dat zorgt ervoor dat wanneer de heren wel het onnavolgbare domein in springen, het des te beter uit de verf komt. Oh, en die super smerige 80s, twin solo’s doen ook wonderen natuurlijk! Eerdergenoemde ‘Vespertine Decay’ en ‘Squalor Opera’ zijn goede voorbeelden.

Ik ben er nog niet overtuigd van drummer Ken Bedene’s menselijkheid – de man slaat en schopt als een onmenselijk wezen / robot zijn hele kit aan gort en zorgt voor de grootste lading intensiteit die ik in tijden heb gehoord. De snelheid die je hoort in ‘Visceral Despondency’ kan toch niet van een persoon afkomen van vlees en bloed?! Ook staat nieuwe bassist Stefano zijn mannetje – hoe hij meegaat met een behoorlijk pittige riff in ‘Squalor Opera’ maar ook hoorbaar toevoegt in verschillende nummers door juist af te wijken van wat de andere snarenbroeders doen.

Het experimentele op ‘Terrorvision’ komt naar boven in de toevoeging van meer deathcore breakdowns in ‘Vespertine Decay’, hoe black de band durft te klinken in ‘Visceral Despondency’ en ‘Altro Inferno’, de thrashy riffs in ‘Deep Red’ – het lijstje gaat door, maar het belangrijkste is hoe Aborted dit in de sound heeft kunnen weven want er mag geen twijfel over bestaan dat ‘Terrorvision’ nog steeds onmiskenbaar Aborted is. Dit is er eentje die niet aan je voorbij mag gaan. Luisteren, die hap.