Hypnos - Set Fire To The Sky

Hypnos - Set Fire To The Sky

Label : The Sign | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : Op de vorige live plaat konden we al kennismaken met een paar nummers van dit nieuwe studioalbum van de Zweedse rockers. Opener ‘Get Out’ zou nog zo op een Rainbow plaat hebben kunnen staan, al duwt de zang ook hier al snel de metal kant op. Zoals de live versie van ‘Ain’t No Fool’ al liet doorschemeren, kan de nieuwe zanger Linus Johansson een meer metal getint ingrediënt toevoegen. Vaak is de muziek instrumentaal erg smaakvol, afwisselend en kundig in de zeventigerjaren hoek te plaatsen, aangevuld met de mij persoonlijk in deze setting minder aansprekende vocalen. Toch kan ik de meeste nummers als geheel zeer waarderen al hadden ze de eerste vijf minuten van het ruim zeven en een halve minuut durende ‘Deadline’ weg mogen laten. Vaak ben ik een liefhebber van lange nummers met mooie opbouw, maar deze zwaar vertraagde, enorm saaie Iron Maiden interpretatie komt veel te langzaam op gang.

Gelukkig zijn er ook enkele erg geslaagde nummers. Enkele favoriete tracks; ‘Time Is Running Out’ met intrigerend spaghetti western sfeertje, subliem spel en glansrollen voor gitaar en stem (toch wel dus!) en “Time Is Running Out’ waar het Thin Lizzy sfeertje, waarmee de band in het verleden al mooie dingen kon doen, weer van stal gehaald; een heerlijke ‘Dancing In The Moonlight’ basis van bas en drums met een stem die best passend en aangenaam is, en vuurwerk van de gitaar. Het sterk op Motorhead geënte ‘Looking Out’ is ook goed gelukt en bij het slotnummer ‘Slutet’ wordt weer groots gemusiceerd door de instrumentalisten (fantastisch gitaar werk in zowel het langzaam slepende als in het up-tempo stuk) en kan de stem jammer genoeg weer niet altijd aanspreken. Als geheel groeit de band steeds verder met meer variatie in nummers,n nog beter samenspel en individuele bijdragen van de instrumentalisten, en die niet altijd even aansprekende stem is gewoon een kwestie van smaak van een reviewer die zo nu en dan wat eenkennig is.