Weapon UK - Rising From The Ashes

Weapon UK - Rising From The Ashes

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Wim R. : De New Wave Of British Heavy Metal in de jaren tachtig heeft uiteindelijk weinig bands opgeleverd die succesvol werden of nog zijn. Weapon (sinds kort is er UK aan toegevoegd), is één van de bands die in de cultstatus bleef hangen. De band kwam tot 2014 niet eens tot het releasen van een volledig album. Een single die de band in 1980 uitbracht had een B-kant die de band bekendheid gaf. ‘Set The Stage Alight’ was een soort blauwdruk voor de Metallica track ‘Hit The Lights’.

Het album waar we het nu over hebben is ‘Rising From The Ashes’, welke al in 2014 uitgebracht is. Pure Steel heeft echter besloten het album op vinyl uit t brengen met twee bonustracks. Het eerste nummer is een cover van de Thin Lizzy klassieker ‘The Rocker’, het tweede nummer is ‘Killer Instinct’. De band is nog wel actief en speelt af en toe ook nog live. Of en wanneer er een nieuw album komt, is mij onbekend. Van de oorspronkelijke line up zijn alleen zanger Danny Hines en gitarist Jeff Summers nog in de band. Het album werd in 2014 vrij positief ontvangen. Al klinkt het materiaal nu meer Amerikaans georiënteerd, zwevend tussen rock en metal. De kenmerken van een NWOBHM band hoor je niet terug. Gitarist Summers laat horen van bovengemiddelde kwaliteit te zijn. Zanger Hines is niet echt een topper, zijn bereik is beperkt. Het album herbergt een aantal sterke tracks als ‘Ride The Mariah’ en ‘Warrior’. Een nummer als ‘Ready For U’ is net iets te gelikt en eenvoudig om te overtuigen. Liefhebbers van releases op vinyl van de NWOBHM periode zijn waarschijnlijk wel blij zijn met deze re-release. Eens zien of de band in de toekomst nog met nieuw materiaal op de proppen komt. Anders blijft het bij deze eenmalige herrijzenis van 2014….

Meer informatie