The Clouds Will Clear - Recollection Of What Never Was

Label : Tonzonen Records | Archiveer onder post rock / post metal

Wim S. : The Clouds Will Clear. Mooie naam voor een band. En op de een of andere manier voel je dan ook al aan, wat voor muziek je voorgeschoteld krijgt. Inderdaad, instrumentale post-rock. De band uit Duitsland debuteerde een paar jaar geleden met een EP en brengt nu haar eerste full length uit, ‘Recollection Of What Never Was’. Vijf songs die tezamen een klein half uurtje duren.

Het album opent met ‘In Cycles’, een vrij degelijk en standaard post-rock nummer. Het zijn de bekende gitaarlijnen en de bekende breaks die we al vele malen eerder hoorden van bands als Long Distance Calling, Tides From Nebula, Tristeza, If Only Trees Could Talk en Explosions In The Sky. Zo, even een rijtje bands genoemd zodat je meteen weet in welke hoek je het moet zoeken. Het navolgende ‘Recollection’ begint sterk met een piano maar wordt vervolgens ook gedomineerd door gitaren, zowel heavy als rustig kabbelend. De vier Duitsers laten in deze twee tracks helaas wel horen over minder creativiteit te beschikken dan de door mij genoemde bands. ‘Before The Tempest’ is een wat spannender nummer; iets meer compositie en meer balans tussen gitaren en elektronica. Wel jammer dat op het einde toch weer de distortion pedaal van de gitaar wordt ingedrukt, terwijl dat nummer daar helemaal niet om vraagt. Gelukkig weten ze de juiste spanning wel vast te houden in het door elektronica opgepimpte ‘Attack Warning’. Ik hink een beetje op twee gedachten bij deze schijf. Ik ben enorm liefhebber van post-rock muziek maar eigenlijk bewijst The Clouds Will Clear dat niet elke band die instrumentale (gitaar)muziek maakt, ook direct boeiend is.