Blood Of Serpents - Sulphur Sovereign

Blood Of Serpents - Sulphur Sovereign

Label : Non Serviam Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Het Zweedse Blood Of Serpents bracht in 2014 hun debuut ‘Black Dawn’ uit. Ik had het album niet zien aankomen, maar was wel aangenaam verrast door het resultaat: een prima black metal plaat met death en thrash invloeden, waarop Lars Broddesson, voormalig lid van Marduk de drums verzorgde en ook de mix voor z’n rekening nam. Vier jaar later zijn zij terug met een aangepaste line-up en een nieuw bandlogo en brengen zij ons ‘Sulphur Sovereign’.

Vlijmscherpe black metal wordt ons in de strot geschoven van bij de eerste minuut en deze zinderende wervelstorm zal pas gaan liggen na de allerlaatste noot. Opener ‘Mater Tenebris’, vervolgens ‘In Darkness Brotherhood’ en ‘Devil’s Tongue’ laten je herhaaldelijk om je moeder roepen. Een aaneenschakeling van tremolo riffing, giftige vokills en blast beats, blast beats, blast beats. Drummer Christoffer Andersson is een gesel voor de oren van menig luisteraar: zijn knettergekke drumwerk klinkt als een plaat die wordt afgespeeld op het verkeerde toerental…al moet gezegd dat Blood of Serpents vanaf het epische ‘As The Temple Burns’ halverwege het album duidelijk laat horen dat zij meer kunnen dan alleen maar snel spelen. Er ligt veel sfeer in de melodieuze tussenstukken en het daaropvolgende ‘Canticle’ is zowat het griezeligste intermezzo dat ik in jaren gehoord heb. Het tweede deel van het album wordt met iets meer gevoel benaderd, maar het blijft een verderfelijke, blasfemische pot black metal.

En of je nu kickt op Dark Funeral, Marduk of Setherial, of over de Zweedse landsgrenzen heen vertier vindt in het beluisteren van Enthroned of Belphegor, met ‘Sulphur Sovereign’ heb je er een plaat bij die je kan afwisselen met de laatste van Funeral Mist.