Aaron Brooks - Homunculus

Aaron Brooks - Homunculus

Label : Gentle Art Of Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Aaron Brooks is een Amerikaanse singer-songwriter (ja, u leest dat goed) die dit jaar zijn eerste solo album uitbrengt. In 2011 is hij met zijn psychedelische rock band Simeon Soul Charger naar Duitsland verhuisd, waar zij een grotere groep fans hadden. Helaas stopte de groep vijf jaar later maar dit was wel het moment waarop Brooks vrij spel kreeg om zijn eigen creativiteit te uiten door middel van het schrijven van liedjes. ‘Homunculus’ is het resultaat van twee jaar schrijven en opnemen, en wordt dit jaar dus uitgebracht door Gentle Art Of Music, een betrouwbare bron van progressieve acts uit Duitsland.

Het gaat mij een beetje ver om echt te zeggen dat ‘Homunculus’ een progressieve rock plaat is, toch zijn er zeker elementen hiervan aanwezig. De invloeden van psychedelische en jaren zestig en zeventig rock vind ik veel duidelijker aanwezig. Sterker nog, bepaalde liedjes doen mij ontzettend sterk denken aan The Beatles! Aaron Brooks is duidelijk geen doorsnee singer-songwriter, dus verwar de beste man niet met een John Mayer of Ed Sheeran. De eerder genoemde invloeden uiten zich ook via het geluid, voornamelijk de instrumentatie, van het album, deze klinkt namelijk gedateerd maar zonder dat dit echt als iets storends wordt ervaren, wat ik ook wel eens heb meegemaakt. De zang van Brooks klinkt niet gedateerd, hij kan ook nog eens goed zingen, en weet vaak ook interessante zang melodieën te plaatsen! Zijn teksten vind ik persoonlijk af en toe wat te direct (“all the tiny fingers of the Chinese children, make my clothes that I wear”), daarnaast is hij nogal kritisch over een aantal zaken en dat kan sommige mensen misschien wat irriteren. Zo uit hij, naast bovenstaande, vooral zijn onvrede over het consumenten gedrag, dat men maar geld uitgeeft aan triviale zaken en niet genoeg geniet van het leven. Mee eens of niet, muzikaal zit het prima in elkaar en kan ik ook wel zeggen dat het een unieke plaat is.

Als het muzikaal in orde is dan is het verder een kwestie van smaak en daar moet ik eerlijk zeggen dat ik ‘Homunculus’ best wel een aardig album vind maar dat ik er niet echt enthousiast van wordt. Ik denk dat dit album beter geschikt zou zijn voor mensen die fan zijn van wat oudere psychedelische of zelfs symfonische rock acts, met name Pink Floyd, Queen, of The Beatles. Aaron Brooks kan in ieder geval terugkijken op een mooi en geslaagd debuutalbum, toch vraag ik mij af wat dit album anno 2018 gaat doen. Ik veracht namelijk dat veel mensen, net als ik, er niet echt warm van worden.