Black Viper - Hellions Of Fire

Black Viper - Hellions Of Fire

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Jori : Godsamme, dit is lekker! Hoewel we het hier over een Noorse band hebben, is deze band niet voorbehouden aan de trve ende kvlt liefhebbers. Wat we dan wel in Black Viper hebben is een heuse wederopstanding van bands als Savage Grace en Agent Steel, de hergeboorte van 80’s US speed metal!

Na een opbouwend intro knalt het titelnummer met een vernietigende krijs van zanger Salvador Armijo de speakers uit. Wat we horen is eigenlijk alles wat de grote bands in het genre zo geliefd maakten dat ze ook na het in vergetelheid raken van het genre nog op een trouwe volging konden bouwen. Als eerst is er de hoge zang met ziedende uithalen zoals we die van Agent Steel kennen. Ook beschikt Black Viper over een drummer die zo snel gaat dat hij bijna struikelt over zijn eigen werk, en die persoon is Cato Stormoen, ook wel bekend als “Sadomancer” van Deathhammer. En dan een klasse gitarist die naast supersnel riffen ook een verdienstelijke solo speelt, en een vingervlugge bassist die dit alles van een beetje dreunende structuren kan voorzien. Ondanks de behoorlijke lengte van de nummers weet de band het moordende tempo verbluffend goed vast te houden. Het enige nummer op het album waar het tempo wat wordt teruggeschroefd is het tien minuten durende ‘Quest For Power - The Fountain Of Might’. Hier combineert de band de eigen sound met wat meer heavy metal elementen van de Britse school. Een erg interessant stuk muziek wat je zeker eens moet luisteren.

‘Hellions Of Fire’ is een gedenkwaardig debuut wat de sfeer van de oude glorie van de US speed metal weer nieuw leven inblaast. Ben je fan van de bands in het genre zoals de eerder genoemde bands of Flotsam And Jetsam, dan moet je dit zeker luisteren!