Derdian - DNA

Derdian - DNA

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Derdian bestaat dit jaar twintig jaar en de carrière van deze Italianen volg ik al vanaf hun debuut, ‘New Era Pt. 1’ uit 2005. Ik ben de band echter pas vanaf de vierde langspeler, ‘Limbo’, echt gaan waarderen. Niet dat de eerste drie albums slecht waren, maar de symfonische, zwaar door Rhapsody Of Fire-beïnvloede symfonische power metal had simpelweg niet genoeg in huis om echt te overtuigen. Gelukkig heeft de band op ‘Limbo’ en vooral op diens opvolger, ‘Human Reset’, een stijgende lijn laten zien en zich telkens op alle fronten verbeterd.

Onlangs kwam de band met de zesde (de compilatie van opnieuw-opgenomen materiaal, ‘Revolution Era’ uit 2016 niet meegerekend) langspeler, ‘DNA’. Zodra men na het vertrouwd-klinkend intro losgaat met het titelnummer wordt het meteen duidelijk dat men geen millimeter afgeweken is van de sound en stijl die ze al vanaf het begin hanteren. De invloeden van bands zoals Rhapsody Of Fire, Luca Turilli, Dragonland, Domine, Angra, Symphony X en consoorten ligt er nog altijd dik bovenop. Vooral de geest van Rhapsody Of Fire is nog sterker aanwezig dan voorheen. Zaken zoals originaliteit of vernieuwing hoef je hier dus wederom niet te verwachten. Maar hey, als men met zulke composities komt zijn dat soort dingen ook slechts bijzaak, want gelukkig laat men ook hier opnieuw een stijgende lijn zien. Het intro niet meegerekend krijgen we hier een tiental sterke composities voorgeschoteld die alles bevatten wat een kwalitatieve plaat van dit soort nodig heeft. De songs staan bomvol sterke riffs en prachtige, aanstekelijke melodieën en het klinkt allemaal epischer en bombastischer dan voorheen. Na het vertrek van zanger Ivan Giannini (Elegy, Ivory), die op de vorige twee albums te horen was, deed mij wel een beetje zorgen maken over de band, maar gelukkig is hij teruggekeerd en ook hij klinkt sterker dan ooit. Alles bij elkaar is dit een heerlijke symfonische power metal plaat en absoluut het beste en sterkste wat we tot nu toe van Derdian gehoord hebben. Fans van het genre kunnen deze plaat blind aanschaffen.