Black Majesty - Children Of The Abyss

Black Majesty - Children Of The Abyss

Label : Pride And Joy | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Black Majesty is een naam die al ruim vijftien jaar garant staat voor kwalitatief hoogstaande power metal. ‘Children of the Abyss’ is alweer album nummer zeven en ook nu zullen de fans niet teleurgesteld worden. Dit is namelijk weer een typisch Black Majesty album geworden, met alle elementen die je van de band verwacht. Mooie theatrale keyboards, inventieve gitaarloopjes en de hoge fijne vocalen van John Cavaliere, die duidelijk naar de Michael Kiske zangschool is geweest. Tien fijne power metal anthems die uitblinken in eenvoud, en variëren van onnavolgbaar snel tot balladebarok. Het album wisselt alle elementen prettig af, zodat het album niet verveelt. Van de overlappende zangpartijen op ‘Dragons Unite’ gaan we via het op moordend tempo gespeelde titelnummer naar het Sabaton-achtige stampen van ‘Hideaway’. Wat meer diepgang krijgen we op ’Wars Greed’, terwijl op ‘Sanctified’ de gitaren meer naar de voorgrond komen en we een meer heavy metal achtig nummer krijgen. ‘Reach Into The Darkness’ sluit de boel af en heeft vooral bands als Helloween en Axenstar over zich heen hangen.

Hoewel het album geen materiaal bevat wat legendarische status gaat bereiken of vernieuwend is op enig vlak, is dit een album wat de diehard power metal fanaat zeker kan bekoren. Het is dan niet innovatief, maar het is ook zeker geen herkauwing van dertig jaar clichés, en dat valt te waarderen! Ook de productie is met Roland Grapow achter de knoppen weer dik in orde en het artwork is schitterend. Weer een solide product van de Australiërs, die intussen toch tot de veteranen in de power metal gerekend mogen worden.