Second Sun - Eländes Elände

Second Sun - Eländes Elände

Label : Gaphals | Archiveer onder prog / sympho metal

Jan-Simon : Waarom kunnen de Zweden wel wat hier in Nederland welhaast onmogelijk lijkt: hippe rockmuziek maken met teksten in de eigen taal? Eerlijk gezegd kan ik na The Scene geen aansprekend voorbeeld meer bedenken. In Vlaanderen zijn er al wat meer Nederlandstalige bands, maar ook daar houdt het niet echt over. Nee, dan Zweden. Al sinds de jaren zestig wordt daar net zo makkelijk in het Zweeds als in het Engels gezongen. Vanaf Träd, Gräs & Stenar en November tot Dungen, Skraekoedlan en nu Second Sun: bands die hun (hard-)rock zonder enige moeite of schroom vergezeld laten gaan van Zweedse teksten. Dat buiten de 10 miljoen Zweden verder niemand begrijpt waar ze het over hebben, wat zou het? Het maakte voor de Noorse black metal bands destijds ook niet uit dat ze in het Noors zongen. Je hoeft het niet per se te kunnen verstaan om de muziek te kunnen waarderen. Misschien ook een les voor Nederlandse bands?

Maar goed, Second Sun dus. Een band rond Jakob Ljundberg, tot voor kort drummer bij Tribulation, de band die op een wonderlijk manier progressieve death metal en gothic met elkaar weet te vermengen. Ljundberg is bij Second Sun geswitcht naar gitaar en zang. Hij neemt van Tribulation alleen het gevoel voor melodie en de heimelijke voorliefde voor old-school hardrock à la Thin Lizzy mee en brengt deze nu naar de oppervlakte. Meer dan dat, het tweede album ‘Eländes Elände’ ademt uit alle poriën (progressieve) hardrock. Thin Lizzy, Jethro Tull, Judas Priest, Blue öyster Cult en zelfs het allang vergeten Camel – bijna alle jaren zeventig rock wordt op de een of andere manier aangehaald op deze plaat en wel op een manier die zelfs de grootste sombermans vrolijk headbangend door de kamer laat springen.

‘Eländes Elände’ begint met het einde. Ja, echt waar. Zet de cd op repeat en je snapt het.
Het album is in twee sessies opgenomen die duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Het eerste deel is wat poppier, met catchy orgeltje en de tweede stem van Sofia Rydahl als ijkpunten. In de tweede sessie zijn beiden verdwenen aangezien Rydahl de band tijdens de opnames verliet. Haar plaats wordt ingenomen door gitarist David Grannas en het resultaat is dat ‘Eländes Elände’ een beetje een tweekoppig monster is. Aan de ene kant groovy, bijna jaren zeventig discorock (kwam Abba niet ook uit Zweden), aan de andere kant een bijzondere mix tussen progressieve rock and vroege heavy metal. Wie – gezien de achtergrond van Jakob Ljundberg en drummer Adam Lindmark – ook maar iets van death metal verwacht is duidelijk aan het verkeerde adres bij Second Sun. In plaats van vette riffs en diepe grunts hebben we hier de kopstem van Ljundberg die zich zelfs vertilt aan ballads. Dat had ie beter niet kunnen doen, blijkt na beluistering van met name ‘Det Betyder Allt’. Nee, dan liever de Abba-eske rock met orgel ‘Enda Sunda Människan i Världen’ en ’Du Ska Se Att Det Blir Sämre’, het als 100% punkrock aftrappende ‘Panikångestattack’ of het instrumentale titelnummer waarmee dit intrigerende album eindigt. En begint dus.

Nu Ljundberg niet langer in Tribulation speelt kan hij van het hobbyproject Second Sun zijn hoofdtaak maken. ‘Eländes Elände’ is een eerste aanwijzing waar deze focus toe kan leiden. Eigenzinnig, zoals Zweden eigenzinnig kunnen zijn en geworteld in een psychedelische (prog-)rock traditie zoals ook alleen Zweden dat kunnen. ‘Eländes Elände’ is een volgend bewijs, na het opzienbarende minialbum dat gitarist Jonathan Hultén vorig jaar uitbracht, dat Tribulation een verzameling is van uitzonderlijke muzikanten die verder kijken dan hun deathmetal neus lang is.