Joe Bonamassa - Redemption

Joe Bonamassa - Redemption

Label : Mascot Records | Archiveer onder bluesrock

Wim S. : Hoppa, daar is ie weer. Joe Bonamassa. De bezige bij. Arme jongen als je fan van deze man bent en je wilt alles hebben wat ie uitbrengt. Waarbij aangetekend moet worden dat dat met name live albums zijn geweest de laatste tijd, want zijn laatste studio album ‘Blues Of Desparation’ dateert toch alweer van 2016. En nu brengt hij ‘Redemption’ uit, zijn dertiende studioalbum, opgenomen met een stel geweldige muzikanten uit de Nashville blues scene. En de productie van het album was - opnieuw – in handen van Kevin Shirley. En dan weet je dat het goed zit. Verder nog opvallende zaken? Nee, eigenlijk niet. Dit is opnieuw een bewijs van de onaantastbare status van de man.

Natuurlijk lezen we dat het album ‘the most challenging this far’ is en Bonamassa zegt zelf dat ‘Redemption’ het resultaat is van een periode in zijn leven waarin pijn overheerst, maar ook acceptatie en weten dat er licht aan de horizon is. Vandaar wellicht dus ook de titel van deze nieuwe CD. Het album opent weergaloos met ‘Evil Mama’ waarin een solo zit die je doet duizelen: mijn hemel, wat gaat ie los! Het slepende ‘Molly O’ hakt er fijn in en wordt lekker ondersteund door blazers. We voelen de pijn van Bonamassa in het gevoelige ‘Self-Inflicted Wounds’, waarin hij zowel vocaal als met zijn gitaar (!!) tot grote hoogte stijgt. Is het allemaal geweldig? Nee. Er staan ook wel wat songs op die minder tot de verbeelding spreken zoals het wel heel erg boogiewoogie-achtige ‘King Bee Shakedown’ en het saaie ‘Pick Up The Pieces’. Het beste nummer vind ik het titelnummer; sterke song met mooie opbouw, een Led Zeppelin-achtige riff in het middenstuk en een solo die onmenselijk vet is. En we horen Bonamassa schreeuwen ‘save me’. Machtig mooi. Of wat te denken van de biecht in ‘Stronger Now In Broken Places’; Bonamassa klinkt hier kwetsbaarder dan ooit.
Fantastisch album van een begenadigd muzikant.